Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden föreställer programledarna i Go’kväll: Beppe Starbrink, Inger Ljung Olsson, Linda Olofsson och Pekka Heino.

De fyra programledarna i Go’kväll: Beppe Starbrink, Inger Ljung Olsson, Linda Olofsson och Pekka Heino. FOTO: MATILDA SANDBERG/SVT

Go’kväll från Umeå fyller snart 20

Nästa år är det 20-årsjubileum för SVT:s Go’kväll från Umeå. Sedan starten 1997 har det blivit omkring 2 700 goda kvällar, och publiken ligger stabilt på mellan 600 000 och 800 000 tittare.

Målgruppen för Go’kväll är enligt programkontraktet människor i åldrarna 45 år och uppåt. Programmets publik och popularitet består, och producenten Anton Karlsson har sin förklaring till det:

– Min analys är att Go’kväll skiljer sig från många andra program. Det har ett annat tilltal, vilket gör att man som tittare är mer kompis med det här programmet. Vi kommer hem till folk i deras vardag, och vi försöker ha en väldigt inkluderande ton i alla inslag.

Igenkänning

Det gäller förstås för alla fyra programledare, som annars har sin egen stil. Och möjligen finns det tittare som har sin egen favorit.

– Många program som inte är nyheter är ofta väldigt individdrivna, men det går inte med ett program som går fem dagar i veckan.

Tempot i programmet är numera högre än vid starten. I övrigt är mycket sig likt, och inslag som exempelvis Gör om mig hänger fortfarande med.

– Vi väljer att ”vrida på reglagen” väldigt försiktigt, tittarna ska känna igen sig, säger Anton Karlsson.

20–60 mejl om dagen

Inger Ljung Olsson har varit programledare sedan 2011. Precis som Anton Karlsson nämner hon det speciella tilltalet i Go’kväll:

– Vi kan föra allvarliga samtal med folk utan att avbryta dem. De ska känna att de är trygga med oss.

Mellan 20 och 60 mejl om dagen kommer in till Go’kväll. De flesta är adresserade till programmet, men vissa riktar sig till direkt till någon av programledarna.

– Det är alltifrån att jag har sagt ett ord på fel sätt till en fråga om var jag köpt min tröja. Alla synpunkter och frågor är bevis för att folk faktiskt bryr sig, säger Inger Ljung Olsson.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag