Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Sara Olofsdotter

Sara Olofsdotter, i mitten, är ny ansvarig för satsningen InfoTech Umeå. På bilden hälsas hon välkommen av, från vänster, Tommy Eriksson, Sogeti, Peter Lidström, UDK, Rickard Lönneborg, CodeMill, samt Jessica Bergström Grahn, Umeå universitet.

Sara ny ansvarig för InfoTech Umeå

Sara Olofsdotter har hittat rätt. Hon trivs i kreativa miljöer som får folk att växa, inspireras av att stötta andra och brinner för att se idéer ta fart och utvecklas till framgångsrika företag. Att bli ansvarig för InfoTech Umeå passar henne därför perfekt.

Lite pustar Sara Olofsdotter ut efter en lång dag om ledarskap på Folkets hus, där hon fick tillfälle att hälsa på många profiler från Umeås it-bransch. Att nätverka, bygga kontakter och utveckla relationer är en styrka hon har med sig vilket tydligt märks i vimlet bland deltagarna på ledarskapsdagen.

— Jag har ofta fått jobba som en brygga mellan teknik och affärer, berättar Sara Olofsdotter när hon lite senare slår sig ner i sitt nya kontor på Uminova Innovation. Där ska hon vara ansvarig för satsningen InfoTech Umeå och tar nu över efter Martin Wiklund som går vidare till eget företag.

Främst är det affärsutveckling,  försäljning, marknadsföring och inte minst PR som präglat de satsningar som Sara varit med om under de senaste 15 åren. Hon är själv inte tekniker men hon har alltid jobbat med utveckling av it-baserade tjänster och produkter, inte minst med inriktning mot mediebranschen.

Ett cv som en samtidskarta


Faktum är att hennes cv kan ses som en samtidskarta över svensk internetutveckling. Sara var med som marknadsansvarig när SEB på 1990-talet tog sina första steg mot att skapa en internetbank. En vid den tiden helt ny utmaning där inte minst förankringen inom de egna leden blev avgörande för det språng som bankerna tog mot ny teknik och nya kanaler.

Hon har varit marknadschef för Spray Date och sett hur tekniklösningar påverkar våra innersta nära relationer och kärleksliv. Hon har varit produkt- och affärschef för Aftonbladets satsningar på betaltjänster och e-handel. Stora omställningar inte minst för journalisternas vardagsarbete men också för hur nyhetsbevakning påverkas av nya kanaler och nya plattformar som mobil och läsplattor.

Nu senast har Sara Olofsdotter varit varumärkeschef för Norrmejerier vilket gett henne erfarenhet från marknaden för snabbrörliga konsumentprodukter inom mejeribranschen.

Imponeras av regionen


— Jag flyttade till Umeå hösten 2011 och har imponerats av hur regionen kokar av kreativitet och tillväxt. Det vill jag vara delaktig i, betonar Sara.

— Jag har blivit lokalpatriot sedan jag flyttade tillbaka, konstaterar hon med ett leende och berättar gärna om alla goda minnen hon har från tiden på Handelshögskolan i Umeå där hon läste Service Management.

Locka fler hit


— Jag vill gärna locka fler att flytta hit och jag hoppas kunna använda mitt nätverk från åren i Stockholm för att ge våra startup-företag fler möjligheter att nå ut, säger Sara Olofsdotter.

Det är ännu bara första veckan på nya arbetet men det märks redan hur Sara börjat fundera på hur hon ska kunna bidra till att it-branschen i regionen utvecklas.

— Jag vill jobba för att vi tillsammans visar att det här är en it-region med drivkraft och berättar om allt spännande som händer här uppe, säger Sara. Men hon understryker att nu först vill hon lära känna så många som möjligt och sätta sig in i de utmaningar som företagen står inför i Västerbotten.

Att Sara gillar den uppgiften märks tydligt när hon nu ser fram mot att bli en del av utvecklingen här i norr.

Text och bild: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag