Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar: Lars Åkerlund och Per Åkerlund från Duå, Helena Ågren från Glassbonden, samt Helena Ahlgren från Norrmejerier.

Morgonpassets talare. Från vänster: Lars Åkerlund och Per Åkerlund från Duå, Helena Ågren från Glassbonden, samt Helena Ahlgren från Norrmejerier.

Umeå ger mersmak

Morgonpasset den 2 mars visade upp några av Umeås mest välsmakande sidor. För serveringen stod delikatessbutiken Duå, Glassbonden och Norrmejerier, som presenterade sin Västerbottensost.

Inledde gjorde Per och Lars Åkerlund från Duå, och redan från start klargjorde Per hur man kan avgöra vem som är vem av tvillingbröderna:

– Kort hår, kort namn.
När bröderna för elva år sedan började öppna Umeåbornas ögon för bra råvaror, var det i en lokal på gaveln till ett av Bågenhusen. Per berättade om varför de köpte denna bostadsrätt:

– Ingen ville ha oss i sin lokal. Antingen trodde de inte på affärsidén, eller så tyckte de att den inte var intressant. Grundtesen är i alla fall fortfarande densamma, nämligen att erbjuda en mötesplats runt mat.

Inspiration

Sedan starten har Duå bytt lokal många gånger. En kontaktyta som har bestått under åren är det nyhetsbrev som intresserade får en gång i veckan. Kännetecknande är det personliga tilltalet. Bröderna har behållit ett ”lanthandlarideal”, trots att många kontaktat dem med förslag på bland annat logotyper och en ny förpackning av budskapet. Det är främst att inspirera, vilket Lars utvecklade:

– Ganska många kommer in och säger att de inte gillar olivolja. Jag kan förstå det om man bara har handlat på ett storköp. Om man inte prova att utveckla sin smak, kommer man alltid att stå kvar på ruta ett.

Per fyllde i med att detta med råvaror inte behöver vara så avancerat:

– Kvalitet är inte något elitistiskt, utan bara en bra råvara.

Maken nappade

Kombinationen av glassälskare och bonde ledde i Helena Ågrens fall fram till företaget Glassbonden, som hon driver tillsammans med maken Tomas. Egentligen skulle Helena bli sjuksköterska, men när Tomas skadat sig tog hon studieuppehåll. Under ett mjölkpass kom hon på tanken att göra glass.

– Tomas bara skakade på huvudet. Han såg bara en massa jobb framför sig, så det blev ingenting.

Men Helena googlade sig fram till mer kunskaper om glasstillverkning, och när hon lade fram det lite snyggare, nappade Tomas på idén.

Mycket jobb har det blivit, och det har inte varit problemfritt. Som när de fyra barnen satt väntande i bilen inför en välbehövlig ledighet, och det började spruta glass ut ur ventilerna på glassmaskinen. Helena och Tomas fick plocka isär och sätta ihop maskinen fem gånger, innan det funkade.

16 000 besökare

Parets glassbar i Västra Selet, som erbjuder en otroligt fin utsikt, blev en succé redan vid premiären. I stället för förväntade 400–500 bilar kom det 870 bilar och lågt räknat 2 500 personer.

Även förpackningen har uppmärksammats. I en tävling i förpackningsdesign kom Glassbonden trea bakom Myrorna och Åhléns.

Parets fjällkor ser till att företaget sommartid har tio anställda, och förra året kom 16 000 besökare till glassbaren. Där finns alltid över 20 smaker, där ros och salt jordnöt var fjolårets nyheter.

– Vi skulle också vilja etablera oss i Umeå, men då gäller det att hitta rätt läge, för det är en tuff bransch.

Den femte grundsmaken

Första frågan till Helena Ahlgren, Brand manager för Västerbottensost vid Norrmejerier, var vad som är hemligheten bakom ostens framgångssaga. Hon svarade att det är en produkt med en unik smak:

– Mjölksötman har sällskap av en syrlighet tillsammans med en viss nötighet och sälta. Det finns också den femte grundsmaken umami, som gör osten till en fantastisk smaksättare vid matlagning. Dessutom har Västerbottensost en plats på både smörgås och ostbricka.

Payoffen är ”Från Burträsk med kärlek”. Bakom detta ligger en historia, som kan vara sann. En dag 1872 jobbade mejerskan Ulrika Eleonora som vanligt när en friare tittade förbi.

– Hon glömde att hålla liv i elden, så processen avvek från den normala. Hon lade undan osten i tron att den var misslyckad. När hon provsmakade långt senare, upptäckte hon ostens fantastiska smak.

Meteroitnedslag

En annan historia är definitivt sann: Västerbottensost går inte att göra någon annanstans än i Burträsk. Norrmejeriers försök att tillverka osten i Umeå har inte lyckats.

– Vi har använt mjölk från en radie 7 mil från Burträsk. Där finns en särskilt kalkrik jord, som sägs bero på ett meteoritnedslag. Vi har återskapat processen, men det har inte blivit samma ost.

Tillverkad i Burträsk är det dock en ost som hamnat på listan över Sveriges 100 främsta innovationer och som återfinns på flera europeiska marknader. Den mäter sig också väl mot internationella toppostar.

– BBC Travel skrev en fantastisk artikel om Västerbottensost. De var bland på besök i ostlagret, som är som ett tempel, där man möts av doften.

Det här var andra gången som Morgonpasset anordnades i ny tappning, alltså först frukost på Juliette och sedan presentationer med biosittning i festsalen en trappa upp. Tre av de omkring 140 besökarna fick frågan om vad de tycker om det nya upplägget.

Sten Persson, Umeå kommun:

– Det är roligt att man fortsätter med Morgonpasset, och det är bra att konceptet förnyas.

Anna Hållsten, Hållsten Kommunikation AB:

– Jättebra! Det är en mysig miljö vid frukosten och chansen för mingel är större.

Tapio Alakörkkö, Umeå universitet:

– Frukostminglet har blivit en bättre kontaktyta, och efter det är det lättare att fokusera på vad som sägs där uppe.

Mer information:

Affärsliv24 sänder live från Morgonpasset, men gör det också möjligt för dig att titta i efterhand.

Se Morgonpasset

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag