Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

På bilden står Sara Sandström till vänster och Stefan Andersson till höger.

Vinnare på Umeågalan stimulerar sinnen

Morgonpasset den 1 december var ett möte i konstens och matkulturens tecken. På plats fanns representanter för Rex, som fick Umeå kommuns företagspris vid Umeågalan 2016, och Galleri Andersson/Sandström, prisat som Årets Exportföretag vid samma gala.

Morgonpasset inleddes med en beskrivning av det kommande Hjältarnas hus, ett tillfälligt hem i Umeå för barn som blivit svårt sjuka och deras familjer. Upptagningsområdet är de fyra nordligaste länen.

Stefan Andersson tog vid och beskrev Galleri Andersson/Sandström som en humla:

– Den kan inte flyga, och det går ju inte att vinna ett exportpris som galleri.

I dag har galleriet nio anställda och lokaler i Umeå och Stockholm. Starten var köpet av Galleri Eklund, ett av Umeås äldsta företag, och lokaler först på gågatan och senare i Scharinska villan.

Genom ett erbjudande från Krister Olsson i Balticgruppen utvecklades idén om en skulpturpark.

– Krister ville behålla namnet Umedalen och ge det en ny positiv innebörd.

Unik lokal

Skulpturparken har betytt mycket för galleriet, berättade dess andra delägare Sara Sandström:

– Det går inte att överdriva parkens betydelse, det är tack vare den vi har fått kontakt med så många världskonstnärer.

Sara började jobba med Stefan 1998. Då höll man till i en liten träbyggnad, men 2001 skedde flytten till den före detta panncentralen med 10 meters takhöjd.

– Lokalen har varit betydelsefull för att stärka galleriets varumärke.

Nu har galleriet återvänt till centrum, närmare bestämt till Tullkammaren. Dessutom har galleriet drygt 800 kvadratmeter i Vasastan, Stockholm, där omkring åtta utställningar ordnas per år.

Först med hemsida

Stefan Andersson berättade att man tidigt insåg att man inte kunde leva på en lokal marknad.

– På skoj har vi sagt att vi har fem kunder i Umeå: Statens konstråd, landstinget, kommunen, Balticgruppen och så en advokat i Holmsund.

Galleriet har bearbetat kunder på olika sätt, bland annat genom att fotografera utställningar och skicka bilder med svarskuvert.

– Vi var det konstgalleri i Sverige som var först med mejladress och en hemsida. I dag är hemsidan ett av våra viktigaste säljredskap.

Utländska privatsamlare

Galleriet kontaktas dagligen av konstintresserade, berättade Sara Sandström.

– Det kan vara via hemsidan eller de portaler där vi finns. Det är inte så viktigt med var galleriet ligger geografiskt.

Omsättningen är omkring 40 miljoner kronor. 60 procent utgörs av export, och utländska privatsamlare är den kundgrupp som växer mest.

Utomhusskulptur har blivit något av en specialitet. När kronprinsessparet besökte Umedalen 2014 föreslog Andersson/Sandström halv på skämt att de borde ha egen skulpturpark. Den blev verklighet på Djurgården i år, och nyligen skrevs avtal om tre år till.

Säljer mycket till Turkiet

Galleriet har startat mässan Market art fair, som är Skandinaviens ledande konstmässa.

– Hade vi inte skapat den, skulle vi inte ha lokal i Stockholm.

I Istanbul 2013 var galleriet det första från Sverige som kom med på Art International. En liten skulptur av Assa Kauppi blev till en logotyp för evenemanget.

– Efter det är Istanbul en av våra viktigaste marknader. Så delvis var det den lilla skulpturen ”In search of a winner” som gjorde att vi vann Årets Exportpris.

Husets historia

Mia Karlsson-Jonsson, VD på Maincourse i Umeå AB (känt som Rex) tog vid för att berätta om verksamheten i rådhuset. Den omfattar alla lokaler förutom kommunens vigselrum och vänortsrum.

Brasseriet, som tidigare inte togs emot så positivt som önskat, har nu ett nytt koncept.

– Vi gick tillbaka och lyssnade på marknaden. Grundtanken är en folklig krog, och om Umeå var en världsstad skulle vi ha öppet dygnet runt. Renoveringen har sin utgångpunkt i huset och den verksamhet som varit här tidigare.

Renoveringen kunde följas

Omsättningen för Rex är 47 miljoner kronor och totalt arbetar här 43 personer.

– Vi tänker växa ännu mer.

Förutom brasseriet omfattar verksamheten Rådhuspassagen, Juliette, Rådhuskällaren och lokaler för events och festsalar. Företaget driver också Officersmässen.

Ett medvetet val var att hålla öppet under den senaste renoveringen i rådhuset.

– Det var för att Umeåborna skulle kunna hänga med på resan. Vi gjorde också mycket på sociala medier för att skapa nyfikenhet.

Konferensanläggning

I Rådhuskällaren, där fokus ligger på hantverksmässigt öl, har tegelstenarna lyfts fram.

– Från början tänkte vi bara ta fram bara tegeltaken, men vi ändrade oss när vi fick fram den fantastiska muren.

Juliette är en 1920-talsinspirerad cocktailbar, som Mia Karlsson-Jonsson beskriver som en ”vuxen oas”.

Rådhuspassagen är framför allt tänkt för mottagande i samband med konferenser.

– Vi kommer att jobba med andra våningen för att utveckla en konferensanläggning.

Mer information:

Affärsliv24 sänder live från Morgonpasset, men gör det också möjligt för dig att titta i efterhand.

Se Morgonpasset

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag