Norrland hett i jakten på IT-kunskap

I Umeå drog de stora konsultbolagen ner på rekryteringarna under finanskrisen. Nu ökar takten igen och då står systemutvecklare och datavetare högt i kurs.

IT-företagen i Umeå har klarat sig bra genom förra årets lågkonjunktur. Det konstaterar Mikael Nordetun, sektionschef för it-sektorn på Arbetsförmedlingen i Umeå, som ser positivt på utvecklingen.

— Vi hade få varsel inom IT-sektorn men en något ökande arbetslöshet vilket märktes på att det fanns något fler erfarna bland de arbetssökande. Nu är läget stabilt och dessutom får fler fast jobb direkt.

Arbetsförmedlingens prognos från i våras pekade på en markant uppgång inom it fjärde kvartalet i Umeå. Den står sig.

— Den stämmer ganska bra. Vi tror att det tar fart ännu mer om ett par månader.

Att Umeå inte har någon direkt utpräglad industri, utan företag inom många olika branscher, gör att it-kompetensen inom IT-sektorn är differentierad.

— Följden blir att företagen ofta vill ha en person av varje sort. De vill inte anställa många med samma kompetens utan söker spetskompetens av olika slag, och det vara svårt att hitta, säger Mikael Nordetun.

Konsultbolaget Sogeti med 120 anställda i Umeå har under våren anställt ett tiotal konsulter och planerar att rekrytera ytterligare fem eller sex personer under hösten.

— Efterfrågan finns inom de flesta områden. Vi upplever behov särskilt inom offentlig sektor och hos energi- och skogsbolagen, säger Anders Wink, ansvarig för Sogetis Umeåkontor.

Ett problem för it-arbetsgivarna i Umeå är att det är svårt att hitta erfaret folk. Universitetet bidrar med studenter, men det behövs också djupare kompetens. Sogeti söker främst personer med en akademisk utbildning och kompetens inom Microsoftprodukter, Java och webb.

— Just nu är det systemutvecklare vi har behov av. Vi har ett tydligt fokus på att de ska ha minst två tre års erfarenhet, men de är inte så lätta att hitta.Till och med när Sogeti rekryterat nyexaminerade till sina traineeprogram har det märkts att konjunkturen gått upp, enligt Anders Wink.

— Tidigare var det ganska lätt att hitta kandidater som kom direkt från universitetet men nu är det betydligt svårare när fler får jobb omedelbart efter utbildningen.Liksom många andra it-företag försöker Sogeti locka tidigare Umeåbor att flytta hem. Bredden inom it-området i Umeå är mycket positiv för den som vill flytta hit, betonar Anders Wink.

— Nästan oavsett vilken inriktning man har så finns det stora möjligheter här. Varje år kommer det ett antal hemvändare.Han ser inga tecken på att tillväxten i Umeå ska mattas av.

— Förra året var det lite skakigare även om vi inte såg någon nedgång. Och i år har det tagit fart igen. Jag tror att den starka tillväxten och det ökade behovet inom IT fortsätter. Även konsultbolaget Tieto, med 140 anställda, rekryterar. Många av uppdragen finns inom telekom och Tieto söker personer som kan jobba med inbäddade system och realtidsprogrammering. De får gärna vara datavetare, tjejer och nyexaminerade, betonar Jan-Olov Eriksson, chef för leveranser på Tieto i Umeå.

— Vi rekryterar sällan någon över 30 år om det inte handlar om en väldigt unik expertis. Vi jobbar mycket för att få in nytt blod och ny kompetens. Erfarenhet har vi redan.Även Tieto känner av att det är svårare att hitta nybakade studenter. Särskilt datavetare.

— De försvinner snabbt så man måste vara på hugget för att få tag på dem.Jan-Olov Eriksson tror att Tieto i Umeå fortsätter att växa. Det finns inget som tyder på annat än en positiv utveckling och tillväxt för Umeå, anser han.

— Umeå är expansivt och det händer mycket här nu. Botniabanan har precis invigts, staden har utsett till kulturhuvudstad 2014 och det byggs enormt mycket överallt. Dessutom är Umeå är en administrativ stad med ett universitet och ett sjukhus som båda växer, och de kräver mycket it-stöd.

— IT-arbetsmarknaden i Umeå ser bra ut. Det är bra tryck. Ett tecken på det är att vi har mer än 30 underkonsulter inne just nu på våra uppdrag.

Text: Computer Sweden

Umeå kulturhuvudstad