Polarbröd ger utstickande uppdrag till Designhögskolans studenter

2012 är ett jubileumsår för Polarbröd. Brödföretaget har många skäl att fira och gör det bland annat genom att ge ut det nyinstiftade Utstickarpriset. Det årliga priset går till modiga människor som går sin egen väg och visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.

I år belönas en vinnare som verkar inom innovation och hållbarhet. Vinnaren belönas med en guldtacka 100 gram Bolidenguld.

Men belöningen slutar inte där. Polarbröd inleder nu ett samarbete med Designhögskolan i Umeå för att ta fram ett pris som kommer att delas ut till årets vinnare av Utstickarpriset vid en tillställning i slutet av året. Studenterna på Designhögskolan får i uppdrag att ta fram priset.

— Vi vill att priset ska kännas i tiden, där hållbarhet är en viktig aspekt. Utformningen kan med fördel göras som en smart lösning eller ha en spännande funktion eller på annat sätt vara utstickande, säger Polarbröds varumärkeschef Marika Nyman, som också kommer att vara med i kommittén som väljer ut den slutliga designen på priset.

Tas fram under våren

Under våren kommer tre designförslag att utses, som får göra en djupare presentation för beslutskommittén. Den kommittén består av representanter från Polarbröd och designbyrån This Way Up.

— Vi ser samarbetet med Polarbröd som inspirerande och spännande för studenterna. Uppdraget att skapa ett åtråvärt pris är en utmaning med de möjligheter som finns med material och ny teknik. Att skapa en gestaltning som ska uttrycka den vision och Polarbröds innovativa verksamhet är mycket kittlande för en designer, säger Monica Lindh på Designhögskolan.

Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds affärsverksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Utstickare är en stans som skär ut brödkakor ur degen. Utstickare lämnar ett avtryck i både degen och historien.

Läs mer på Polarbröds webbplats eller kontakta:

Helena Rönnmark
informatör