Apple hyllar Umeåföretaget Turborilla

När Umeåföretaget Turborilla i veckan släppte sitt nya spel Mad Skills BMX 2 över hela världen hyllades de av Apple med en plats på företagets heta lista.

Den som ger sig in på världsmarknaden för mobilspel måste vara beredd på en mycket tuff konkurrens. Enligt spelsajten MCV, Develop and Esports Pro släpps det upp 500 nya spel varje dag bara på Apples online-butik App Store. Med den mängden är det lätt att förstå att det gäller att sticka ut och ha något extra för att göra avtryck och nå nya spelare.

Det har Turborilla från Umeå med sitt nya spel Mad Skills BMX 2. Spelet har till och med lyckats väcka värdefull uppmärksamhet hos ansvariga inom Apple. Direkt efter spelets världslansering i onsdags lyfte Apple fram Mad Skills BMX 2 högst upp på USA-listan över ”New Games We Love”.

– Vi fick en grymt bra spot i App Store i USA och en del andra länder, berättar Tobias Andersson, vd för Turborilla.

För att få veta lite mer om spelet som väcker sådan uppmärksamhet tog vi kontakt med Tobias Andersson.

Vad är nytt och särskilt med Mad Skills BMX 2?

– Mad Skills BMX 2 är vårt mest välpolerade spel hittills. Jämfört med föregångaren har det helt andra kontroller, 3D-grafik, bossar, uppgraderbara cyklar, tusentals nya utseenden för förare och cykel, med mera. Och det är gratis att ladda ner.

– Spelidén går i grunden ut på att vinna race och tävla mot andra. Där vårt förra spel Mad Skills Motocross 2 går ut på att göra väldigt små finjusteringar med kontrollerna så handlar allt i Mad Skills BMX 2 om rytm. Att hitta rytmen och lyckas hålla den i allt högre farter genom olika banor och mot olika motståndare.

Vilka riktar ni er till?

– Våra fans först främst! Annars, i stora drag, riktar vi oss till män i åldern 20-35 i västvärlden.

Vilka förväntningar har ni på lanseringen?

– Vi förväntar oss, och hoppas på, tre miljoner nedladdningar första veckan. På lång sikt tror vi att Mad Skills BMX 2 kommer att vara relevant i minst fyra år framöver, precis som vårt förra spel.

Var står Turborilla idag?

– Vi står stadigt med båda benen i mobilmarknaden, spelen går bra och kassan klarar ett par floppar. Vi är numera 13 superduktiga personer som jobbar heltid i Turborilla, varav två i USA.

Se den officiella trailern för Mad Skills BMX 2.