BRA först i Sverige att certifieras enligt ny miljöstandard

BRA - Sveriges nya inrikesflyg - är först ut i Sverige med att certifieras enligt den nya miljöstandarden ISO 14001:2015. Med högt ställda miljöambitioner vill BRA ta täten mot ett fossilfritt inrikesflyg i Sverige.

– Vi kämpar med bilden av att flyget är en stor miljöbov. Ett långsiktigt hållbarhetsarbete där vi tar avstamp i hela kundens resa är därför viktigt för oss, både för lönsamheten och trovärdigheten. Vi tror på ett fossilfritt inrikesflyg och har satt upp målet att halvera våra fossila koldioxidutsläpp på 10 år, säger Marie Jarl, regionchef BRA, Umeå

Under 2015 antogs den nya ISO 14001-standarden och nu har företag som certifierats enligt tidigare standarder tre år på sig att gå över till den nya. I samband med förberedelserna inför sammanslagningen av Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Regional beslutade sig BRA för att inte ta den enkla vägen, utan att miljöcertifiera det nya gemensamma bolaget enligt den nya standarden som bland annat kräver utökat ledningsansvar, livscykelanalyser och engagemang.

BRA går i täten för att driva visionen om ett fossilfritt inrikesflyg. I affärsplanen finns därför planer på en uppgradering av flygplansflottan samt en successiv övergång till biodrivmedel för flyget. Biobränsle är en beprövad metod för att minska de fossila koldioxidutsläppen, men än finns inte bränslet tillgängligt för flygbolag i större omfattning och priset på bränslet ligger 5-6 gånger högre än det fossila bränslet.

– Vi har flugit på biobränsle vid ett par tillfällen, men för att infria visionen om det fossilfria inrikesflyget behöver vi hjälpas åt. Skogsnäringen har visat stort intresse för att skapa biobränsle till flyget, vilket vi är glada för. Nyckeln handlar om att skapa efterfrågan, vi tar därför fram en kommersiell modell där intresserade kunder kan betala för att flyga på biobränsle, säger Ann-Sofie Hörlin, hållbarhetschef på BRA.

Genom att analysera samtliga steg i kundens resa så jobbar BRA med hållbarhet och miljöutveckling i flera steg, i stort och smått. Ett resultat är att all mat som serveras ombord på BRA:s flygningar är närproducerad av utvalda leverantörer. (Kummin) Det ger kortare transportvägar och spårbarhet från ax till limpa.

Marie Jarl
regionchef