E-handel öppnar butik i centrala Umeå

Den 25 oktober flyttar Rivia Sports och det nystartade företaget uMe store in på Rådhusesplanaden 13. I lokalen kommer Rivia Sports kombinera kontor med showroom så att kunder kan komma in och handla direkt i butiken alternativt handla via nätet och hämta i butiken.

Företaget uMe store kommer i första hand sälja inredningsdetaljer och accessoarer. Både Lisa Karlsson som startat uMe store och Rivia Oliveira, grundare av Rivia Sports, är eniga om att det känns både inspirerande och kul att öppna butik tillsammans.

Riva Sports har de två senaste åren huserat hos företagsinkubatorn BIC Factory på Umestan.

-Det har varit fantastiskt kul att ha Rivia och Rivia Sports i huset och nu är bolaget flygfärdigt och redo för nästa kliv. Extra roligt att Umeå nu får en ny ”butikslokal” med nischade träningkläder för kvinnor, berättar Lena Öhlund Verksamhetsledare för BIC Factory.

I samband med att Sparbankstiftelsen Norrlands Riskkapitalsstiftelse investerade i Rivia Sports har företaget ökat sin expansionstakt. Rivia Sports satsar främst på e-handel men företaget menar att en fysisk butik inte går emot den satsningen.

-Vi märker att många av våra goda och återkommande kunder är från Umeå och att öppna butik i stan känns kul eftersom vi får möta dessa face to face, vilket är svårt med e-handel”, berättar Rivia.

Lisa Karlsson som tidigare arbetat 10 år på Kii är mycket förväntansfull inför öppningen av den nya butiken uMe store som kommer sälja ett handplockat utbud av inredningsdetaljer och accessoarer samt egenproducerade posters. Sedan den tuffa våren där Kii gick i konkurs har Lisa arbetat med inredningsuppdrag tillsammans med inredningsstylisten Soraya Forsberg samt producerat posters tillsammans med Soraya och Malin Grönborg, fotograf. Detta är någonting som Lisa kommer fortsätta utveckla parallellt med öppnandet av den nya butiken.

-Jag vill skapa en varm och inspirerande känsla där varje kund ska få stå i centrum, förklarar Lisa.

Butiken öppnar 25 oktober på Rådhusesplanaden 13.