Fältcom steppar upp och anställer fler

Fältcom lägger i en ny växel och anställer fler. Telias uppköp av Umeåföretaget ger direkt effekt på affärerna och tillväxten.

I början av 2017 kunde Infotech Umeå berätta om att Fältcom köps upp av Telia för att ingå i dess nystartade Division X. Telia Division X ska bland annat satsa på Internet of Things, något som Fältcom utvecklat skarp teknik för.

Förvärvet innebar att Fältcom får större muskler och att nya marknader öppnar sig via Telias nätverk.

Steppar upp affärerna

– Fältcom hjälpte oss verkligen att steppa upp våra affärer. Det handlade först om smart kollektivtrafik, men tillsammans utvecklar vi nu även tjänster för smarta städer och andra sektorer, konstaterade Brendan Ives, ansvarig för Telias satsning Division X, när han i november inledde Telias IoT-symposium inför 400 deltagare som samlats i Stockholm.

Fler medarbetare söks

Rent konkret innebär det för Fältcom att fler medarbetare behöver rekryteras. Under hösten 2017 har fyra nya inom tekniksidan anställts. Det är Jonas Fahlgren, Miips-utvecklare, Thomas Hämälä frontend-utvecklare, Tomas Björnerbäck, tekniskt säljstöd och Magnus Trillkott, produktledare.

– Som utvecklare får jag ta stort ansvar här. Det är proffsigt och vi har stora ambitioner, säger Jonas Fahlgren, mjukvaruutvecklare.

Men det stannar inte med dessa fyra. Redan finns planer på att anställa fem, sex personer ytterligare under våren, och längre fram ännu fler. Just nu söker Fältcom:

• Teknisk support
  • Teknisk testledare/testare
  • Teknisk projektledare
  • Configuration manager
  • .Net utvecklare, backend
  • C++ utvecklare, inbyggda system
  • Internet of Things i produkterna

Fältcoms produkter hade från början en bas i förbättrad radiokommunikation med bussar i kollektivtrafik. Men idag går företaget allt mer mot Internet of Things med en egenutvecklad IoT-plattform. Det gav till exempel i början av 2017 ett avtal för att koppla upp 475 trafikljus i New York för ett bättre och säkrare trafikflöde i korsningarna. Avtalet är en första fas för att så småningom kunna koppla upp över 13 000 trafikljus i New York.

Ambition är nu att bli en ledande global leverantör inom smarta städer och smart kollektivtrafik. En utveckling som är mycket positiv, menar de anställda.

– Det roligaste är att arbetsuppgifterna är väldigt varierande, det är hela tiden olika typer av projekt. Sen har man oftast en ganska bra helhetsbild över hela kedjan och hur mitt jobb bidrar, säger Linnéa Lundgren, frontend-utvecklare.

Nu kan hon och de övriga omkring 40 anställda se fram mot att få ännu fler kollegor till företaget. För ska ambitionen att bli ledande inom smarta städer och smart kollektivtrafik kommer Fältcom att behöva växa. Dit tas nu de första stegen.