Investerare möter life science-bolag från Umeå

Regionens life science-företag får hjälp att hitta finansiering när Biotech Umeå Investment Day arrangeras på Grand Hôtel i Stockholm.

Torsdag den 1 februari hölls Biotech Umeås årliga mötesplats ”Biotech Umeå Investment Day” på Grand Hôtel i Stockholm. Med syftet att hjälpa regionens life science-företag att hitta finansiering och skapa relationer för att dessa affärsidéer med potential ska kunna förbättra livet för många människor runt om i världen.

Redan kvällen innan, fick bolagen möjlighet att möta intressant kompetens genom ”Meet Umeå’s Life Science!”.

– Intresset är stort. Det går bra för life science-företagen i regionen och vi har konkurrenskraftiga idéer och entreprenörer i Västerbotten som stora och internationella investerare är nyfikna på. Dessutom har life science potential att både skapa stora värden för investerarna och underlätta livet för en mängd människor, det är förstås en lockande kombination, säger Pia Keyser, projektledare för Biotech Umeå Investment Day.

Några exempel på banbrytande bolag som var på plats på Grand Hôtel:

• HiloProbe har utvecklat ett verktyg som hjälper till att identifiera rätt behandling för kolorektalcancer.
  • Instrube Health erbjuder en app där alla sportutövare kan få hjälp och råd från ledande experter inom sportmedicin inom 24 timmar.
  • Lipigon Pharmaceuticals har utvecklat unika behandlingar för patienter med fettomsättningsrubbningar och hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Lipum utvecklar unikt läkemedel för patienter som lider av kroniska inflammatoriska sjukdomar. De har en läkemedelskandidat med potential i världsklass.
  • SDB Biotech genom att kombinera fördelarna med microfluids, nanoteknologi och mobila nätverk, i ett diagnostisk biochipsystem för smarta telefoner, gör SDB Biotech hälso- och veterinärdiagnostik tillgänglig direkt i telefonen.

– Det är en intressant blandning. Vi kan till exempel se fler tech-inriktade investerare, vilket matchar att vi har fler bolag i gränslandet mellan till exempel life science och IKT, säger Karin Borge Renberg, kommunikatör vid Biotech Umeå. Här samsas bolag som redan har samarbeten med investerare och nykläckta bolag som har mycket kvar att bevisa, men som har lösningarna och drivet att lyckas. Och det är något som tilltalar – möjligheten att hitta det nya företaget och den nya lösningen.

Investerare och företag var inbjudna av arrangören Uminova Innovation, Biotech Umeå i samarbete med Umeå Biotech Incubator och Connect Norr. Även Region Västerbotten backar upp arrangemanget som är en del av de återkommande Västerbottensveckorna.

Karin Borge Renberg
kommunikatör