Kvinnohistoriskt museum nominerade till årets pedagogiska pris 2016

Kvinnohistoriskt museum har med det samskapade experimentet På salongen blivit nominerade till årets pedagogiska pris 2016 av FUISM (Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer).

Tre finalister har nominerats av styrelsen för FUISM och valet av projektet På salongen motiverades med:

”Ett innovativt projekt som i en inkluderande ny miljö tillsammans med en oväntad samarbetspartner sätter ljus på tidigare osynliggjord historia. På ett inbjudande sätt fyller På salongen ut glappen och bidrar till en mer rättvis och mångfacetterad historieskrivning”

I projektet tillfrågades Umeås frisörsalonger om att medverka, fem intresserade salonger (WOW, Frisören, Sax&Kam, Swedish Beauty Factory och KällbergElmberg) fick en snabbkurs i kvinnohistoria och handledning i att bemöta besökare. Hos frisörerna uppmuntrades människor att lämna in berättelser med uppmaningen att deras minnen är viktiga för historieskrivningen och för att kunna påverka framtiden. Foton från besök på alla fem salongerna spreds på sociala medier för att få fler att delta.

- Att bli nominerad till Årets pedagogiska pris är fantastiskt och hedrande, det är ett av de finare priserna inom museisektorn! Vi vill självklart stolt tacka frisörsalongerna för att det gjorde det här med oss. Vi skapade tillsammans trygga rum för berättande, för vi vet att historier finns bland kvinnor och att de talar om sina liv med varandra, men att det inte alltid syns i arkiv och på museum. Vi har nu fått in runt 150 berättelser om att vara kvinna i eller runt Umeå som kommer att lämnas till Västerbottens museums arkiv.

Årets pedagogiska pris delas ut på Museernas vårmöte 25 april i Södertälje.

Linda Noreen
Pedagog Kvinnohistoriskt museum