Minervaskolan till regionfinal i Språkolympiaden 2017 med bäst resultat i Umeå

Elever från Minervaskolan har gått vidare till regionfinal i samtliga fyra språk, tyska, franska, engelska och spanska i Språkolympiaden 2017 på grundskolan och med bäst resultat av Umeås skolor.

- Det känns roligt att språkkunskaper lyfts fram med en tävling av det här slaget. På ett lekfullt sätt får ungdomar chans att visa vad de kan i de olika språken och dessutom möjlighet att vinna fina priser i form av språkkurser, pengar och böcker. Det är ett verkligt peppande arrangemang! säger Katarina Irgens, lärare i Tyska på Minervaskolan.

Regionfinalen äger rum på Väven den 28/2

Språkolympiaden är en tävling där ungdomar får chans att visa vad de kan i de olika språken spanska, franska, tyska och engelska.

Det inleds med ett nätbaserat test i språkklasserna och om det går bra kvalificerar sig eleverna till regionfinal. De bästa eleverna går sedan vidare till den nationella finalen.

- Att Minervaskolan har bäst resultat av Umeås skolor och regionalt placerar sig på förstaplats i tyska både på grundskolan och gymnasiet samt dessutom går vidare i samtliga språk på grundskolan visar på den höga kvalitet vi håller, säger Linda Björkman Swanberg, vice Vd på Minervaskolan i Umeå AB.

Minervaskolan har tidigare tävlat med goda resultat.

Förra året gick Minervaskolan till riksfinal i tyska och slutade på delad förstaplats då det därefter blev utslagsfrågor och Minervaskolan slutligen placerade sig på andra plats i Sverige.

Läs mer på iLcompetition, eller kontakta:

Linda Swanberg
Minervaskolan