Nominerade till Årets Unga Företagare avslöjas på Young Startup Day

De nominerade företagen till priset Årets Unga Företagare på Umeågalan kommer att avslöjas under Young Startup Day, den 18 september. Företagen kommer också att pitcha sina affärsidéer för eventets besökare.

De nominerade företagen presenteras av Jonas Nordin, regionchef, Ung Företagsamhet Västerbotten och medlem av Umeågalans arrangörsgrupp. Vinnaren av ”Årets unga Företagare” utses på Umeågalan den 9 november, med Umeågalans arrangörsgrupp som prisutdelare.

-Umeågalan vill nå framtida entreprenörer och inspirera till att starta företag. De nominerade är goda förebilder och det känns bra att de får uppmärksammas inför alla dessa ungdomar, säger Jonas Nordin, Umeågalans arrangörsgrupp.

Hitta din egen favorit

Young Startup Days besökare kommer vara de första som får veta vilka företag som nominerats till priset, de kommer också att få en unik möjlighet att hitta sin egen favorit. Alla nominerade företag kommer vara på plats. De kommer pitcha sina affärsidéer för publiken som är på plats i Väven, men också för de som följer Västerbottens-Kurirens livesändning av Young Startup Day.

Om priset

Priset ”Årets unga Företagare” instiftades 2004, med syftet att lyfta fram och skapa uppmärksamhet kring unga företagare. Nomineringen till priset görs av organisationerna Uminova Innovation, BIC Factory, Uminova eXpression, samt Umeågalans arrangörsgrupp. 2016 års vinnare var Zunzun, och bland tidigare års vinnare finns bland andra EdelPhoto, Soja Film och en av huvudtalarna på Young Startup Day, EoE Glasses.

Young Startup Day arrangeras av Umeå kommun, Ung Företagsamhet Västerbotten, Bic Factory, Länsstyrelsen Västerbotten, Uminova Innovation och Aptum.

Young Startup Day arrangeras för att inspirera unga människor och studenter, men även äldre nytänkare till att våga realisera idéer och starta företag. Du hittar mer information och kan anmäla dig på webbplatsen Young Startup Day. Du kan också följa Young Startup Day på Facebook, eller kontakta:

Nils Håkansson
Umeå Näringslivsservice