Norrlandsoperan utlyser för andra året i rad ett stipendium om 5 000 SEK i samband med ungdomssatsningen Urban North. Stipendiet riktar sig till en ung person eller grupp som vill genomföra sitt drömevenemang inom det urbana kulturområdet under våren 2018.

Alla mellan 13 och 25 år som bor i Västerbotten och är engagerade inom urban kultur är välkomna att söka stipendiet. Pengarna är tänkta att stötta unga att arrangera kultur i publika sammanhang. Det kan vara hiphop, musik och/eller dans, beatboxing, street dance, graffiti etc – eller varför inte allt tillsammans? Evenemanget ska ske under våren 2018 och vinnaren får, förutom 5 000 kr, tillgång till en studio eller scen på NorrlandsOperan och hjälp av en scentekniker under evenemanget.

– Dags att vi släppa in nästa generation idésprutor på Norrlandsoperan, de som bäst vet vad en ung publik är sugen på. Det kan vara en urban dansföreställning, klubb, konsert, poetry slam, graffiti happening, utställning eller någonting helt annat. Vi är verkligen peppade på att få hjälpa till och stötta, säger danschef Birgit Berndt.

Urban North är ett initiativ av Norrlandsoperan som tillsammans med andra aktörer vill lyfta den urbana kulturen i Västerbotten genom att fungera som ett paraply – eller plattform om man så vill. I höst genomförs Urban North för tredje året i rad och planerna är att under hela spelåret 2017/18 fylla regionen med urban musik, dans och konst. Närmast på programmet, 16–17 september, står en battlehelg på Norrlandsoperan med urbana stjärnskott från Västerbotten, Sverige och världen.

Ett av Norrlandsoperans uppdrag är att utveckla, förnya och tillgängliggöra den scenkonst och konst som finns representerad hos oss. Att nå barn och unga är särskilt uttalat och då med betoning på att främja deras delaktighet i vår verksamhet. Att genom ett stipendium stödja unga kulturutövare är därför ett naturligt steg för Norrlandsoperan.

Läs mer på Norrlandsoperans webbplats, eller kontakta:

Birgit Berndt
danschef