Prestigeaffär för Cinnober, hjälper japansk börsjätte hantera risker

Ny prestigeaffär för Cinnober som ska hjälpa japansk börsjätte med riskhantering. Utvecklingen sker i Stockholm och Umeå.

Den japanska börsjätten Japan Exchange Group, JPX, tar hjälp av Cinnober för avancerad riskhantering för handel på den japanska finansmarknaden.

Japan Exchange Group, som tillhör det yttersta toppskiktet bland världens finansiella marknadsplatser, har tidigare gjort en stor beställning från Cinnober av clearingsystem för derivathandeln. Den nya beställningen av riskhantering berör utvecklarna på Cinnobers kontor både i Umeå och Stockholm.

Hantera risker

Utvecklingsarbetet kommer förse japanska börsen med ny och allt viktigare funktionalitet att hantera risker som spänner över många olika tillgångsslag. Detta genom att bland annat erbjuda verktyg för stresstesting, backtesting och avancerade riskberäkningar, baserade på Value at Risk (VaR).

– Att införa realtidsclearing för derivathandeln, tillsammans med en allt mer sofistikerad riskhantering, är viktiga milstolpar när vi nu inför nästa generations tekniklösningar på den japanska marknaden, säger Hiroyuki Shibuya, CIO på JPX. I och med detta tar vi vårt tjänsteerbjudande till nästa nivå och stärker vår position på en global och mycket konkurrenskraftig internationell finansmarknad.

Lång erfarenhet

Som dominerande aktör inom realtidsclearing har Cinnober lång och bred erfarenhet av att leverera systemlösningar till framstående börser och clearinghus i bland annat Brasilien, London och Sydafrika.

– Vi är givetvis stolta över ännu ett nytt och inspirerande kundsamarbete, som i detta fall utgör en grundsten i kundens ambitiösa projekt att modernisera den japanska marknaden, säger Cinnobers vd Veronica Augustsson.