Prisat företag föreläser på Young Startup Day

För tredje året i rad anordnas den 18 september Young Startup Day, denna gång på Väven i Umeå. Syftet med eventet är att inspirera unga människor till att våga realisera idéer och starta företag. Nu öppnar anmälan och en av huvudtalarna är grundarna av företaget EoE Glasses.

Ifjol blev Young Startup Day fullsatt och i år flyttar eventet till Väven. En av årets huvudtalare är Erik J Lindmark och Emilia Lindmark från EoE Glasses. Erik och Emilia har båda en bakgrund som UF-företagare. År 2010 grundade de glasögonvarumärket EoE Glasses och flyttade i samband med det in på företagsinkubatorn BIC Factory.

EoE Glasses designar glasögon med inspiration från Norrland och är Nordens första ekologiska glasögonvarumärke. Deras glasögon säljs idag i över 500 butiker runt om i Europa, både hos utvalda optiker och i modebutiker. Sedan företagsstart har de vunnit flera priser och fått många utmärkelser, senast 2015 var de nominerade till Guldknappen accessoar av Damernas Värld. Den 18 september gästar de Young Startup Day för att inspirera andra med sin företagarresa.

-Det känns hedrande och lärorikt att få komma och träffa morgondagens entreprenörer, extra kul att de är kopplade till Umeå och Norrland såklart. Jag och Emilia förälskade oss tidigt i entreprenörskapet, som sedan följt oss vidare till Universitet, BIC Factory och inte minst Umeå. Utan den kreativa och trygga start som vi fick så hade vi inte varit det internationella varumärke vi är idag, säger Erik J Lindmark, EoE Glasses.

-Det känns otroligt roligt att lyfta fram ett tidigare BIC-företag som fortfarande har en lokal koppling. Dessutom känns Erik och Emilia klockrena mot den yngre målgruppen. I år har vi även sett till att fler kan delta och inspireras, då vi håller till på Väven, säger Kerstin Edvardsson från BIC Factory som är en av arrangörerna.

Fler talare och programpunkter kommer att släppas löpande den närmsta tiden, men redan nu är anmälan öppen.

Young Startup Day arrangeras av Umeå kommun, Ung Företagsamhet Västerbotten, BIC Factory, Länsstyrelsen Västerbotten, Uminova Innovation och Aptum.

För ytterligare information, kontakta:

Lena Öhlund
BIC Factory