Trimma köps upp av Visma

Visma förvärvar Umeåföretaget Trimma som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering.

– Tillsammans med Visma har vi nu fått en fantastisk möjlighet att leverera våra lösningar till många fler kunder och branscher. Visma kommer att tillföra kunskap och resurser som bidrar till vår förmåga att leverera bättre lösningar för våra kunder, säger Andreas Forsberg, vd för Trimma.

Verksamheten inom Trimma skall med befintlig ledning drivas vidare som ett separat dotterbolag som rapporterar direkt till koncernledningen i Norge. Bolagsnamnet Trimma och varumärket Insikt kvarstår, affären påverkar inte befintliga avtal och affärsrelationer, meddelar Andreas Forsberg.

Snabbväxande

Trimma har ökat sin omsättning från 23 miljoner kronor till 43 miljoner på fyra år. Samtidigt har antalet anställda ökat till mer än 40 anställda. Företaget topprankades 2014 i en statlig upphandling och blev då förstaval för 250 myndigheter när de ska köpa in nytt beslutsstödsystem. 2014 rankades Trimma som ett av Sveriges 50 hetaste teknikbolag och flyttade hösten 2015 in i nya lokaler i Umeå City.

Bland kunderna finns Tullverket, Åklagarmyndigheten, eHälsomyndigheten, LKAB, Norrmejerier, Max hamburgarrestauranger, Bostaden, Helsingborgshem och Piteå kommunföretag. Trimma har skaffat sig en lång lista på referenskunder och företaget har också öppnat kontor i Sundsvall och Göteborg.

Komplett lösning

– Vi har sedan en tid tillbaka letat efter rätt leverantör inom detta affärsområde. Med Trimma och produkten Insikt får vi en komplett lösning för verksamhetsstyrning och beslutsstöd, vi har redan idag flera gemensamma kunder. Vi är mycket glada över att ha lyckats förvärva ett snabbväxande företag med en av marknadens mest framgångsrika produkter, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Trimmas produkt Insikt har rönt stora framgångar som beslutsstöd och kommer i första hand att levereras ihop med ekonomisystemet Visma Control och Visma PX, men också till de kunder som använder Visma Business.