Startsida Umeå kommun

Patientnämnden i Västerbotten

Om du känner att du inte blivit bra bemött eller fått rätt vård kan du klaga där du fått vården. Det kan gälla allt från mindre problem till svåra situationer som har lett till skador. Du kan också göra en anmälan.

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans dit du kostnadsfritt kan vända dig med frågor som rör all offentligt finansierad hälso- och sjukvård. Där ingår landstingets hälso- och sjukvård, kommunernas hälso- och sjukvård i särskilda boenden, privata vårdgivare som har avtal med landstinget eller en kommun, handikapp- och habiliteringsverksamhet samt folktandvården och den tandvård som landstinget finansierar.

Patientnämnden:

  • främjar kontakt mellan patient och vårdpersonal
  • informerar om vilka krav som kan ställas på vården
  • informerar om patient- och läkemedelsförsäkringen
  • förmedlar annan hjälp åt patienter och personal, om så behövs
  • bidrar till kvalitetsutveckling i vården.

Vem kan vända sig till patientnämnden?

Patienter, anhöriga och personal kan vända sig till Patientnämnden när det uppstått problem i vården som inte gått att lösa på plats eller när kontakt önskas direkt med en opartisk instans fristående från vården.


Kontakt

Telefon 090-785 70 00 (växel)Mejl patientnamnden@vll.se

Beskriv kortfattat i ett mejl vad du vill ha information om eller be någon handläggare kontakta dig. Av sekretesskäl kan patientnämnden inte hantera personliga uppgifter via mejl.

Postadress:

Patientnämnden
Västerbottens läns landsting
901 89 Umeå

Kontakt

Umeå kommun
Skolgatan 31A
901 84 Umeå
090-16 10 00

Kontaktvägar
Felanmälan
Förslag, synpunkter

Genvägar

Sök på umea.se/kommun

Umeå är en kulturstad i Europa. Här finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare. Med gemensamma krafter skapar vi välfärd och samhällsnytta för kommunens invånare.