Umeåföretag i rekordsamarbete

Z-Profil och Komatsu Forest inleder ett exklusivt samarbete som innebär att Z-Profil tar över hanteringen av skogsmaskinsföretagets profilprodukter och merchandise.

– Samarbetet innebär ett partnerskap där båda parter bidrar till utvecklingen och försäljningen inom detta område.

Under hösten slår den nya webbutiken upp portarna och kunder från hela världen kan börja beställa profilmaterial från Komatsu Forest. Utbudet uppdateras ständigt och följer förstås Komatsu Forests alla grafiska och etiska riktlinjer.

– För oss på Z-Profil är det här en riktig drömaffär, säger Jörgen Wikström, vd på Z-Profil. Framförallt är det själva partnerskapet och lösningen som gör mig så varm i hjärtat, men också det faktum att det är en aktör som är så viktigt för hela Umeåregionen. Vi har arbetat målinriktat i flera år för att kunna skapa den här typen av lösning där vi tar hand om hela affären och logistiken medan kunden får en hög servicegrad och nöjda kunder.

Fans över hela världen
Skogsmaskinföretaget Komatsu Forest har verksamhet och användare över hela världen som ska kunna beställa sitt material direkt i den nya webbshopen. Det går förstås att kontrollera inköpen som görs via företag och skapa kundspecifika erbjudanden med eget inlogg, men det kommer även att finnas möjlighet för privatpersoner att beställa Komatsu Forest-merchandise.

– Vi har ju anat, men börjar först nu förstå hur eftertraktat varumärket Komatsu Forest faktiskt är för många skogsarbetare runt om i världen. Inte minst märkte vi av intresset när vi var med Komatsu Forest på Skogsnolia tidigare i år. Det är många som är stolta att förknippas med just Komatsu Forests maskiner och vill gärna visa upp det. Ja, de är regelrätta fans helt enkelt, säger Jörgen Wikström.

Z-profils största avtal hittills
Partnerskapet med Komatsu Forest blir Z-Profils klart största avtal hittills och skapar möjligheter för det Umeåbaserade bolaget att växa ännu mer. Komatsu Forest är en av världens största tillverkare av skogsmaskiner och finns representerade på fem kontinenter. Komatsu Forest har huvudkontor och tillverkningen i Umeå men verkar globalt.

– När vi letade leverantör sökte vi brett, eftersom det är leverantör som ska tillgodose hela vår globala verksamhet. Att vi hittade vår samarbetspartner på hemmaplan är vi jätteglada för likaså att vårt partnerskap bidrar till det lokala näringslivet, säger Annelie Persson på Komatsu Forest.

För mer information kontakta:

Jörgen Wikström
vd