Umeå kommuns rekryteringsprocess ska präglas av professionalitet, tydlighet och en strävan efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi arbetar utifrån en evidensbaserad, rättvis och transparent process där alla kandidater behandlas lika. Kraven som ställs ska vara relevanta och baserade på vad tjänsten faktiskt kräver, för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekrytering.
1. Ansökan
När du skickat in din ansökan får du en automatisk bekräftelse via mejl som visar att din ansökan är mottagen. Eftersom vi är en offentlig arbetsgivare omfattas din ansökan av offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du därför inte ansöka direkt i rekryteringssystemet, se separat rutin för detta nedan. Det är avgörande att du svarar ärligt för att vi ska kunna göra en rättvis bedömning.
2. Urval
Efter att ansökningstiden passerat påbörjar vi urvalsarbetet. I vissa fall gör vi urval löpande under annonseringsperioden. För att kunna kalla de mest lämpade kandidaterna till intervju använder vi urvalsfrågor. Dessa frågor är direkt kopplade till de krav och kvalifikationer som tjänsten kräver och du besvarar dem när du lämnar in din ansökan.
Om du tillhör de kandidater som bäst matchar kravprofilen bjuds du in till en intervju. Om du inte går vidare i processen får du besked via mejl. Vi förstår att det kan vara svårt att vänta på svar och strävar därför efter att återkoppla så snart som möjligt efter ansökningstidens slut, men tiden för återkoppling kan variera.
3. Tester
I vissa rekryteringar, främst chefstjänster, kan arbetspsykologiska tester ingå som en del av processen. Oftast är det då ett test av logisk slutledning/problemlösning samt ett personlighetsinventorium. Om tester ingår i processen får du instruktioner om detta tidigt i urvalsprocessen. Tester är ett verktyg som enligt forskning bidrar till rättvisa och välgrundade beslut, då de hjälper oss att förutse prestation och potential hos kandidaterna.
4. Intervju
Intervjun är ett tillfälle för oss att lära känna dig bättre och få en djupare förståelse för dina erfarenheter och kompetenser. Det är också en chans att ställa frågor om tjänsten och arbetsplatsen. Intervjuerna kan vara fysiska, digitala eller via telefon. I samband med intervjun kan du bli ombedd att visa identitetshandling, examensbevis eller andra dokument som styrker din identitet och/eller din utbildning och erfarenhet. Du får information om vad du behöver tänka på eller ta med dig i samband med intervjuinbjudan.
5. Referenser
Som en del av processen ber vi dig att ange referenser som kan berätta mer om dig och hur du fungerat i tidigare yrkesroller. Vanligtvis vill vi kontakta minst två referenter. Vi ser gärna att referenterna i första hand är nuvarande eller tidigare chefer. Om du inte haft någon tidigare chef så sker en dialog om annan referent som kan vara lämplig.
Vid referenstagning använder vi främst Refapp digital referenstagning och en standardiserad mall för att säkerställa en rättvis och likvärdig bedömning av alla kandidater.
6. Återkoppling
När rekryteringsprocessen är avslutad ska alla kandidater få återkoppling, antingen via telefon eller mejl. De som deltagit i intervjuer blir kontaktade personligen, medan övriga kandidater får ett besked via mejl.
Vi strävar efter att göra rekryteringsprocessen så smidig och effektiv som möjligt. Ibland kan dock processen ta längre tid än planerat, vilket kan innebära allt från några veckor till flera månader. Därför kan vi tyvärr inte alltid ge en exakt tidpunkt för återkoppling. Har du frågor om processen är du alltid välkommen att kontakta den ansvariga personen som anges i jobbannonsen.
7. Anställning
När alla steg i processen är genomförda görs en helhetsbedömning av kandidaternas kvalifikationer och erfarenheter. Tjänsten erbjuds sedan till den kandidat som bäst matchar rollen.