Startsida

Foto: Elisabet Jakobsson

Finn lugnet i naturen

Fler och fler upptäcker friluftslivets betydelse för hälsan i takt med att många upplever ökad oro och stress. I dessa tider riskera vi vår hälsa med vår stillasittande livsstil, nya krav på ökat mellanrum (social distansering) och bristen på sociala samlingar.

Genom att vistas i naturen återupptäcker fler och fler hur bra vi mår, hur stor frihetskänsla det ger och hur det kan leda till ett snabbare tillfrisknande. Stadsnära natur tar du med fördel del av på lunchpromenaden eller fikarasten. Du kan även lugna hjärnan genom att bara titta på träd.

Kanske lider även du av naturbrist? Här följer några tips för att lugna sinnet och öka aktivitetsnivån:

 


På gång i Sporren - Sporrenbladet


Dela med dig:

Coronavirus och covid-19

Sporren utgår från Folkhälso-myndighetens rekommendationer och erbjuder en del aktiviteter som vanligt medan andra anpassas utifrån rådande omständigheter eller flyttas fram i tid. Denna text är uppdaterad 2020-04-22.

Vi uppmanar alla som planerar att delta i Sporrens aktiviteter att hålla koll på hemsidan och att hindra smittspridning;

- Stanna hemma när du är sjuk för att inte smitta andra.

- Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök.

- Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk för att hindra smitta från att spridas i omgivningen eller från att förorena dina händer.

- Undvik att röra ansikte, ögon, näsa och mun, och undvik nära kontakt med sjuka människor.

- Agera utifrån korrekt och saklig information.

- Var källkritisk och dela inte osäker information.

Följ riktlinjer satta av kommunen och folkhälsomyndigheten