Startsida Umeå kommun
Tre kvinnor med datorer som skrattar

Möte om upphandling för dig som är företagare

Hur fungerar en upphandling? Varför använder kommunen olika former av upphandling? Vilka upphandlingar är på gång under 2021? Fredag 9 oktober, klockan 08.30–10.30, får du som är företagare svar på dina frågor på ett digitalt möte om upphandling. Välkommen att delta!

Mötet vänder sig till dig som vill gör affärer med kommunen och arrangeras av Umeå kommun, Företagarna Umeå och Svenskt Näringsliv. Det är en av återkommande informationsträffar för att underlätta företagens affärer med kommunen. 

När kommunen gör inköp sker det normalt genom olika upphandlingar. 2019 köpte Umeå kommun varor, tjänster och entreprenader för nästan 4 miljarder kronor. Det är därför viktigt att kommunen använder skattemedlen på bästa sätt genom att köpa rätt varor, tjänster och entreprenader, med rätt kvalitet och till rätt pris.

Det är alltså en bra affärsmöjlighet för dig som är företagare och därför vill vi underlätta så du vill göra affärer med oss. Båda parter ska bli nöjda!

Vanliga frågor:

  • Hur fungerar en upphandling?
  • Varför använder kommunen olika upphandlingsformer?
  • Hur kan jag som är företagare bidra med min kompetens för att en upphandling ska bli så bra som möjligt?
  • Vilka upphandlingar är på gång under 2021?
  • Varför kan kraven variera i olika upphandlingar?

Program

Del 1, 08.30–09.45

Du och alla deltagare loggar in via samma möteslänk och är i samma digitala rum.
Ställ frågor i chatten. Hinner vi inte svara under sändningen skickas svaren ut efteråt.

  • 08.30: Välkommen
  • 08.35: Inledning; Urban Helmersson, upphandlingschef
    Aktuella upphandlingar; Pia Wangberg, biträdande upphandlingschef
    Cirkulär ekonomi; Märta Streijfert
  • 09.15: Företag berättar, erfarenheter ur ett leverantörsperspektiv; Stjärna fyrkant
  • 09.30 Offentliga upphandlingar; Ulrica Dyrke, jurist från Almega, Svenskt Näringsliv

Del 2, 09.50–10.30

Välj ett ämne du vill veta mer om. Avsnittet modereras av respektive upphandlare och varje digitalt rum har en egen anslutningslänk.

  • 09.50: Ställ frågor till din upphandlare, välj ett ämne:
    IT system och hårdvara; Ulrika Erlingsson
    Entreprenader, tjänster, tekniska konsulter, fastighet, gator och parker;
    Rickard Fredriksson, Annelie Edlund
    Livsmedel, färdiglagad mat, vitvaror; Dick Ekström
    Möbler, kontorsmaterial, mobiltelefoner, sjukvårdsmaterial, sanering;
    Karin Ask, Natalie Ahlroos
    Stöd och omsorgstjänster, resor, städprodukter; Martin Deverud
    Fordon, maskiner, transporttjänster, taxitjänster, tolktjänster och städtjänster; Anders Blom
    Avfallstjänster, företagshälsovård, revisionstjänster; Linda Vestin
  • 10.30: Avslutning

Anmälan

Anmäl dig till digitalt upphandlingsmöte fredag 9 oktober klockan 8.30–10.30 via formuläret. Sista anmälningsdag är 7 oktober.

Möteslänk till Zoom skickas till din mejl torsdag 8 oktober.
Anslut gärna till mötet en kvart innan för att testa ljud och bild.

Kontakt

Karin Björk
företags- och evenemangslots
090-16 16 88
070-653 16 88
karin.bjork@umea.se

Pia Wangberg
biträdande upphandlingschef
090-16 15 65
070-695 01 81
pia.wangberg@umea.se

Sidan har granskats 2020-09-28

Sidans kortadress: www.umea.se/upphandlingsmote