Startsida Umeå kommun

Skicka faktura till kommunen

Skicka i första hand e-faktura eller pdf-faktura till Umeå kommun. Det är bättre för miljön, säkrare för dig som leverantör och underlättar för dig att få betalt på utsatt tid då fakturan når kommunen snabbare.

Alla leverantörer som skickar faktura till följd av offentlig upphandling ska enligt lag skicka e-faktura (elektronisk faktura) till offentliga myndigheter.

Olika sätt att fakturera

Du som är leverantör kan skicka faktura till Umeå kommun så här:

Elektronisk faktura (e-faktura)

Skicka elektroniska leverantörsfakturor till kommunen och effektivisera företagets fakturahantering. Det är varken krångligt eller dyrt, du sparar porto och brevpapper och gör samtidigt en insats för miljön.

E-faktura är ett särskilt format, det är inte detsamma som en pdf-fil via mejl.

Umeå kommun kan ta emot följande elektroniska fakturor:

  • EDI fulltextfaktura:
    Du integrerar ditt faktura- eller ekonomisystem med Umeå kommuns fakturahanteringssystem Visma Proceedo. Ta kontakt med inkopsprocessen@umea.se för att ansluta.
  • PEPPOL:
    Umeå kommun är ansluten som fakturamottagare i PEPPOL-nätverket med identifierare org.nr. 2120002627 och med prefix 0007. Den europeiska standardformatet för e-fakturor kallas PEPPOL BIS Billing 3 och är det format som Umeå kommun hanterar.
  • Svefaktura:
    Om företaget är kopplat till Visma Proceedo/Commerce, InExchange, Pagero, Opuscapita (före detta itella) eller annan tjänsteleverantör av e-faktura (även kallad VAN-leverantör) kan du skicka e-faktura i svefakturaformat via standardkanalen. Umeå kommun har avtal med tjänsteleverantören Pagero och har GLN 7362120002627.
  • Umeå kommuns leverantörsportal:
    Här registrerar du själv in företagets e-faktura och anslutningen till leverantörsportalen är gratis. Det är ett bra alternativ om du skickar ett fåtal fakturor per månad.
    Läs mer och registrera dig
    Är du redan registrerad?
    Logga in i leverantörsportalen 

Pappersfaktura

Skicka pappersfaktura med post till:

Umeå kommun
FE 7825
831 90 Östersund

Skicka pdf-faktura hellre än pappersfaktura.
Kontakta inkopsprocessen@umea.se om möjlighet att skicka faktura via mejl.

Alla leverantörer som skickar faktura till följd av offentlig upphandling ska enligt lag skicka e-faktura (elektronisk faktura) till offentliga myndigheter.

Obligatoriska uppgifter på faktura

  • För att fakturan ska komma till rätt mottagare och bli betald i rätt tid, uppge ordernummer och/eller fakturareferens på fakturan.
  • Umeå kommuns fakturareferenser består av 4–6 bokstäver och eventuellt två siffor, till exempel LENBOG02.
  • Vid beställning ska beställare från Umeå kommun uppge giltig referens. Om du inte har fått någon referens, kontakta beställare eller inkopsprocessen@umea.se.
  • Umeå kommuns ordernummer börjar med UK följt av ett löpnummer, till exempel UK000097.
Kontakt

Inköpsprocessen
inkopsprocessen@umea.se

Vi jobbar för att effektivisera inköp och fakturahantering genom både e-handel och e-fakturering. Allt fler digitala beställningar och fakturor ska ge fördelar för både dig som leverantör och kommunen.

Mer information

Läs mer om e-fakturaformat och transportmetod (www.sfti.se)

Läs mer om obligatorisk e-faktura (www.digg.se)

Allmänna krav på faktura (Skatteverket)

Fakturor med sekretess

I kommunens sociala verksamheter krävs ibland att fakturor hanteras med sekretess. Annan fakturaadress kan därför förekomma och det framgår av särskild rekvisition.

Viktiga nummer

Organisationsnummer:
212000-2627

GLN: 7362120002627

Coronavirus

Råd från myndigheter/advice from authorities: www.umea.se/coronavirus

Sidan har granskats 2020-05-18

Sidans kortadress: www.umea.se/faktura