Dialog och synpunkter
Här hittar du olika vägar att ta kontakt, anmäla fel, lämna synpunkter och förslag och bidra med engagemang när det gäller kommunens arbete och verksamheter. Du hittar också möjligheter att kontakta politiker, ledare och verksamheter i menyn.
Akut hjälp
Ring 112 vid nödsituation/fara för liv, egendom eller miljö.
Akut hjälp, krishantering
Kontakta socialtjänstens mottagningsenhet och socialjouren.
Felanmäl gator, gång- och cykelvägar, trafikljus, parker, lekplatser, fastigheter, idrottsanläggningar, motionsspår, belysning, el, fjärrvärme, internet, vatten, avlopp och avfallshantering:
Lämna synpunkter, klagomål, förslag eller beröm:
Utbildningsverksamheter
Lämna synpunkter och klagomål, utbildning
Färdtjänst
Lämna synpunkter och förslag, färdtjänst
Äldreomsorg, Stöd och omsorg
Lämna synpunkter och förslag, socialtjänst
Lokalvård
Lämna synpunkter och förslag, städ- och verksamhetsservice
Övriga ärenden
Lämna synpunkter och förslag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fyll i dina kontaktuppgifter, följ ärendet och få besked när det hanteras.
Du kan också lämna synpunkter anonymt.
Ta del av inbjudan till aktuella dialoger och samråd:
Anslagstavla: www.umea.se/anslagstavla
Nyheter på webbplatsen: www.umea.se/nyheter
Verksamheter, ledare och medarbetare
Växel, 090-16 10 00
Kontakta kommunalråd/kommunledning, förtroendevalda, ledare, nämndsekreterare och verksamheter via menyn.
Frågor, guidning
Information om kommunens service och tjänster, guidning på webbplatsen, hjälp med blanketter med mera:
Kommuninformation, 090-16 10 10
Öppet
Vintertid (1 september–31 maj), klockan 08.00–17.00
Sommartid (1 juni–31 augusti), klockan 08.00–16.30
Många verksamheter har lunchstängt 12.00–13.00.
Samtalsförmedlande tjänster – texttelefoni, teletal och bildtelefoni
Om du har en funktionsnedsättning eller behöver hjälp med telefonsamtal kan du ringa till oss med samtalsförmedlande tjänster.
Personliga ärenden
Skicka mejl om individuella ärenden till respektive verksamhet.
På sidan du kommer till står vart du ska skicka olika slags ärenden:
Mejl till medarbetare: fornamn.efternamn@umea.se
Allmänna ärenden
Skicka mejl i allmänna ärenden till Umeå kommun: umea.kommun@umea.se
Via formulär
Skicka in med formulär Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Umeå kommun
Skolgatan 31A
Hitta till stadshuset Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (hitta.se)
Hitta på stadshusområdet, hitta besöksparkering , 105.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Öppet, receptionen
Vintertid (1 september–31 maj):
måndag–torsdag, klockan 07.45–17.00
fredag, klockan 07.45–16.00
Sommartid (1 juni–31 augusti):
måndag–torsdag, klockan 08.00–16.30
fredag, klockan 08.00–16.00
lunchstängt 12.00–13.00
Använd blanketter och e-tjänster för olika ärenden:
Självservice, e-tjänster (lista)
Mer information
Om allmän offentlig handling
Frågor, synpunkter, förslag och tips som kommer till kommunen via mejl eller brev är normalt allmän offentlig handling. Det innebär att innehållet är offentligt och att allmänheten och medier har rätt att ta del av det, om det inte innehåller något som skyddas av sekretess.
Organisationsnummer
Umeå kommuns organisationsnummer: 212000-2627