Undersökning av miljöpåverkan för detaljplan för del av Sävar 61:1 m.fl. resecentrum Sävar

En miljöbedömning ska inte göras för detaljplanen enligt plan- och bygglagen (2010:900) och miljöbedömningsförordningen (2017:966).

Planens beteckning: Delar av fastigheterna Sävar 61:1, Sävar 19:8, Sävar 61:208, Sävar S:15, Sävar 57:1-1 och Sävar 57:1-6

Existerande planer: Del av Förslag till stadsplan för kvarteret Fältskären m.m. inom Sävar samhälle, 2480K-P SÄ A3/29 som är planlagt för park eller plantering. I övrigt är detaljplanerna upphävda och ersatt av järnvägsplan. Eventuellt del av Förslag till ändring och utvidgning av stadsplan för Södra Östermalm inom Sävar samhälle, 2480K-P SÄ A1/33 som är planlagt som vattenområde, park och plantering och allmänt ändamål.

Genomförda miljöbedömningar/miljöutredningar: Finns ej.

Planens syfte

Syftet med detaljplanen är att skapa planmässiga förutsättningar för ett resecentrum med anledning av Norrbotniabanan som ger Sävar en järnvägsstation inom tätorten. Resecentrum i Sävar ska kunna trafikeras av både lokalbuss och tåg. Därutöver ska detaljplanen skapa förutsättningar för att anlägga en ny gång- och cykelkoppling från resecentrumområdet över Öxbäcken och Sävarån fram till Drottningvägens nya gång- och cykelbro invid Sävar skola. Planen ska även möjliggöra för en kompletterande byggrätt invid resecentrum för exempelvis kontor eller handel. Resecentrum ska underlätta för hållbara resor inom och till/från Sävar. Planen syftar slutligen även till att skapa säkra trafiklösningar och godtagbar dagvattenhan-tering

Beslut

Byggnadsnämnden bedömer att en genomförande av planen kan inte antas innebära betydande miljöpåverkan. En strategisk miljöbedömning med miljökonsekvensbeskrivning enligt kapitel 6, miljöbalken (1998:808), ska därför inte genomföras.

I planbeskrivningen ska faktorer med risk för miljöpåverkan behandlas, även om en miljöbedömning inte ska göras, enligt plan- och bygglagen kapitel 4, § 34, andra stycket, se bilaga. Genomgången i bilagan visar också att dagvattenhantering, buller, trafik, geoteknik och ljusförhållanden ska utredas.

Motiv till beslut

Behovsbedömningen grundas på bifogad genomgång av planens miljöpåverkan.
Genomgången visar ingen anledning att anta att det finns risk för betydande miljöpåverkan. Vid sammanvägning av faktorer med risk för inverkan bedöms inverkan inte heller vara jämförbar med betydande miljöpåverkan.

• Det finns inte anledning att anta att planen medför påverkan på riksintresse.
• Det finns inte anledning att anta att planen medför betydande påverkan på Natura 2000-område.
• Det finns anledning att anta att planen kan till en mindre grad försvåra upprätthållandet av miljökvalitetsnorm för Öxbäcken.
• Det finns anledning att anta att planen till en mindre grad kan påverka uppfyllande av kvalitetskraven för vattenförekomsten Öxbäcken.

Mer information

Undersökningen av miljöpåverkan finns i sin helhet på detaljplaneförslagets projektsida.

Mer information

Hur upprättas en detaljplan? (umea.se/planprocess)

Sidan publicerades