Digitalt lås
Umeå kommun använder sig av digital nyckelhantering med hjälp av det digitala låset Phoniro Lock. Det digitala låset används för att öka din trygghet och säkerhet genom att säkerställa att enbart den personal som ska besöka dig kan öppna din ytterdörr och personalen inte behöver åka och hämta en nyckel när du är i behov av hjälp. Kostnaden för låset betalas av Umeå kommun.
Digitala lås är till för
- alla personer som har trygghetslarm
- personer som har hemtjänst eller hemsjukvård och inte har möjlighet att själva släppa in vård- och omsorgspersonal.
Så går låsbytet till
En låsenhet monteras på insidan av ytterdörren och ersätter det tidigare vredet. Det gamla vredet lämnas i en låda som förvaras hemma hos dig. När låsenheten monteras görs ingen åverkan på dörren. Om hemtjänsten upphör monteras låsenheten ned och dörren återställs som den såg ut från början. Du kan fortsätta använda din hemnyckeln som vanligt även efter låsbytet och låsenheten påverkar inte det vanliga låset. Endast behörig personal har tillgång till och kan använda den digitala nyckeln.
Monteringen av låsenheten utförs av speciellt utbildad personal från kommunen och en underleverantör. Alla har med sig personal- eller leverantörskort från Umeå kommun så att du vet vilka det är som kommer hem till dig. Installatören kontaktar den som ska få ett digitalt lås för att boka tid för installationen. Om de inte får svar via telefon kan de komma och ringa på dörren.
För dig som har nyckelgömma sedan tidigare kommer den att monteras ned och ersättas med ett digitalt lås. Enligt nuvarande tidplan väntas samtliga nyckelgömmor vara utbytta under 2025.
Vanliga frågor
Hur påverkas säkerheten och hemförsäkringen?
Systemet har hög säkerhet och försäkringen gäller precis som vanligt. De digitala låsen har funnits i över 10 år och används av över 100 kommuner i Norden.
Kommer det att kosta något?
Umeå kommun står för alla kostnader.
Hur går det till att själv öppna dörren?
De boende använder sin vanliga nyckel precis som tidigare.
Gör det digitala låset någon åverkan på dörren?
Nej. När insatserna avslutas sätts det tidigare låset tillbaka.
Behövs samtycke från hyresvärden eller bostadsrättsföreningen?
Nej. Det digitala låset monteras på insidan av dörren och där bestämmer den boende. Men kommunen kommer att informera alla hyresvärdar om det nya arbetssättet så att de ska veta vad det är ifall de stöter på hemtjänstens digitala lås hos sina hyresgäster. För dig som bor i lägenhet kommer samtycke att hämtas in från fastighetsägare att installera ett digitalt lås på porten.
Vilka kommer kunna komma in?
Bara personal som ska utföra beviljade insatser hos dig har behörighet att öppna låset. Personalen kommer åt den digitala nyckeln genom att logga in med digital legitimation (BankID, Freja eID, eSITHS).
Kontakt
För personer med hemtjänst: kontakta enhetschef
För personer med enbart trygghetslarm: kontakta kontakta mottagningsenheten