Levla skola och fritidshem
Levla Lärmiljön är ett vägledande stödmaterial som är tänkt att användas av skol- och fritidspersonal med syfte att stödja arbetet med ledning och stimulans och att göra extra anpassningar. Utgångsläget är avgränsade situationer som uppstår i verksamheten, fokus läggs på lärmiljö och inte på elev. Det är viktigt att identifiera elevens behov och att konkreta anpassningar och insatser snabbt kommer igång. Målet är en ökad kvalité i det förebyggande arbetet.
Stödmaterialet består av formulär , 1.5 MB, öppnas i nytt fönster. med frågor som hjälper pedagoger att undersöka och utvärdera lärmiljön och elevens kontext. Det består även av en anpassningsbank där olika typer av insatser är beskrivna.
![1 formulär skola och fritidshem](/images/200.4c35eecf182e743a9223bb3/1663703705987/1%20Beskrivning-av-problemsituation-2022-webb.gif)
Beskrivning av problemsituation: Med hjälp av frågorna i formuläret får vi en nyanserad bild av situationen och stöd i att avgränsa och specificera. Frågorna stödjer oss även i att ha ett fokus på lärmiljön och att involvera elevens perspektiv.
![2 formulär skola och fritidshem 2022](/images/18.2ebd6da617dd5bf8f7421d0/1641913833545/2%20formul%C3%A4r%20skola%20och%20fritidshem%202022.jpg)
Önskat läge: Tillsammans med elev/elever tittar vi framåt mot ett gemensamt önskat läge med rimliga förväntningar och en tidsplan. Ett tydligt och realistiskt önskat läge ger ett bra avstamp mot konkreta insatser.
![2 formulär skola och fritidshem 2022](/images/200.2ebd6da617dd5bf8f7421ed/1641914454727/3%20formul%C3%A4r%20skola%20och%20fritidshem%202022.jpg)
Anpassningsbank: Ur arbetet med materialet och ur dialogen med elev/elever kommer ofta idéer om möjliga insatser. Om det krävs mer stöd kan Levlas anpassningsbank inspirera, underlätta och ge kunskap om olika insatser.
![4 formulär skola och fritidshem 2022](/images/200.2ebd6da617dd5bf8f7421f1/1641914517066/4%20formul%C3%A4r%20skola%20och%20fritidshem%202022.jpg)
Avstämning: En bra avstämning ska göra mer än bara konstatera om det gått bra eller dåligt. Frågorna i formuläret ger pedagogen stöd för gemensam reflektion av gjorda insatser och en väg framåt för det vidare arbetet.
Levla stödmaterial
Formulär skola och fritidshem , 1.5 MB, öppnas i nytt fönster. (Ladda ner på din dator innan du börjar skiva)
Handledning skola och fritidshem , 457.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Anpassningsbank skola och fritidshem
Samlad fil för utskrift , 8.1 MB. (68 sidor)
-
Kontakt
Liselott Wihlbäck
specialpedagog
070-662 20 34 liselott.wihlback@umea.se -
Kontakt
Anna Boman
pedagog
070-558 60 59 anna.boman@umea.se