Lösenordshanteraren
Tjänsten lösenordshanteraren gör det möjligt för dig att själv hantera lösenordet för din datorinloggning, när som helst på dygnet. Lösenordshanteraren kan användas av all personal som har en personlig datorinloggning i Umeå kommun. Den kan även användas av externa, godkända användare.
Om lösenordshanteraren
I lösenordshanteraren kan du:
Skapa nytt lösenord
- skapa ett nytt lösenord Länk till annan webbplats. om du har glömt ditt gamla eller fått ett nytt konto.
Byta lösenord
- byta ditt lösenord Länk till annan webbplats.
- låsa upp ditt konto Länk till annan webbplats. om det har blivit låst.
Du kan når Lösenordshanteraren på flera sätt
- via länkar på den här sidan. Se ovan eller i rutan Mer information längst ner.
- genom att klicka på länken Återställ ditt lösenord som finns på inloggningssidan på din dator
- genom att ladda ner appen Specops password reset till din mobil.
- från intranätet: www.intranet.umea.se/losenord Länk till annan webbplats.
Du behöver identifiera dig
För att använda lösenordshanteraren behöver du identifiera dig. Det kan du göra på flera olika sätt, men enklast med hjälp av:
- SITHS-kort (tjänste-ID)
- Mobilt BankID
- Freja eID+
- Microsoft/Google Authenticator (kräver registrering).
Förhandsregistrering
För att förhandsregistrera dig för att använda Microsoft/Google authenticator.
På din anslutna dator i kommunen.
- Startknappen på din dator, letar upp "Specops software" under Alla program och väljer sedan ”Registrera dig för lösenordsåterställning”.
Tips!
Använd inte personliga uppgifter
Du bör inte använda uppgifter som andra känner till eller enkelt kan ta reda på som lösenord. Exempel:
- Smeknamn eller initialer
- Ditt barns eller husdjurs namn
- Viktiga födelsedagar eller årtal
- Namnet på gatan där du bor
- Siffror i din adress
- Ditt telefonnummer
Din arbetsmejl
- Använd inte din mejladress = ”*****@umea.se” på privata tjänster såsom Facebook, Instagram osv.
Om du slutar ditt arbete här på kommunen kommer du inte kunna återställa dina privata tjänster. Umeå kommun kommer inte aktivera en mejladress för att du har använt kommunens mejladress privat. Har du gjort det så ändra till en privat mejladress så fort du kan.
Använd multifaktor (MFA) på dina privata tjänster om det finns möjlighet.
Har du kopplat telefonen mot mejlen behöver du byta lösenordet även där.
Skapa lösenord eller lösenordfras
Lösenordssäkerhet börjar med att skapa ett starkt lösenord.
Lösenord
Lösenordssäkerhet börjar med att skapa ett starkt lösenord. Ett starkt lösenord är:
- minst 16 tecken långa, ju fler tecken desto bättre.
- inga svenska tecken. Det finns tyvärr system som inte klarar å-Å ä-Ä ö-Ö.
- en kombination av versaler, gemener, siffror och symboler.
- avsevärt annorlunda från tidigare lösenord.
- lätt att komma ihåg men svårt att gissa för andra.
Exempel: B!Ld16FoLj€RM!G#
Exemplet går inte att använda !
Lösenordfraser
- minst 32 tecken långa
- Minst 1 liten bokstav
- Minst 5 ord med mellanslag emellan
- Inga upprepande ord
- Använd inte å,ä,ö eller Å,Ä,Ö
Exempel: You wish your tired feet were fireproof
Exemplet går inte att använda!
Använd inte personliga uppgifter
Du bör inte använda uppgifter som andra känner till eller enkelt kan ta reda på som lösenord. Exempel:
- Smeknamn eller initialer
- Ditt barns eller husdjurs namn
- Viktiga födelsedagar eller årtal
- Namnet på gatan där du bor
- Siffror i din adress
- Ditt telefonnummer
Använd inte vanliga ord och mönster
Undvik enkla ord, fraser och mönster som är enkla att gissa. Exempel:
- Uppenbara ord och fraser, till exempel Lösenord eller Släppinmig.
- Namn på en person, tecken, produkt eller organisation, ditt namn, adress eller ditt användarnamn o.s.v.
- Sekvenser som abcd eller 1234
- Tangentbordsmönster, till exempel qwerty eller qazwsx