Trygghetslarm

Eftersom frågor har inkommit vill vi förtydliga att:

Trygghetslarmet är en separat enhet med ett eget simkort. Trygghetslarmet fungerar oberoende av ditt eget privata telefonabonnemang. Larmet påverkas därför inte av Telias nedläggning av kopparnätet.

Larmcentralen behöver ditt telefonnummer eftersom de ringer upp via telefon ifall du inte svarar på tilltal via larmenheten om du larmar. (2024-09-06)

Att känna sig trygg är viktigt. Trygghetslarm passar dig som exempelvis riskerar att falla men som inte har behov av inplanerad hemtjänst. När du ansökt om att få trygghetslarm träffar du en handläggare som beslutar om trygghets­larm passar utifrån dina behov.

Larma för brådskande hjälp

Exempel på händelser du ska larma för:

  • Fallolyckor
  • Om du insjuknat plötsligt
  • Andra akuta händelser

Har du behov av regelbunda omvårdnads- och serviceinsatser behöver du få planerade besök av hemtjänsten.

Larma inte om du behöver akut vård, ring då 112

Är det akut ringer du 112. Trygghetslarm ersätter inte omvårdnads- och serviceinsatser, ambulans eller akuta sjukvårdsinsatser. Vid allmänna sjukdomstillstånd kan du även ringa sjukvårdsupplysningen 1177.

Praktisk information

Trygghetslarmet består av två delar; en larmklocka och en larmapparat. Med larmklockan larmar du om det händer dig något. Exempelvis om du faller och inte kan ta dig upp igen. Via larmapparaten berättar du vad som har hänt.

Larmklockan bär du runt handleden eller i ett band runt halsen. Larmklockan är vattentät och kan med fördel även bäras i duschen om du skulle halka.

Larmapparaten har en högtalarfunktion vilket gör att du inte behöver lyfta luren när du larmar. Den har ett separat simkort, det är alltså inte nödvändigt att koppla den till en fast telefon eller annat mobilabonnemang. Det enda som behövs är ett eluttag för laddning. Larmapparaten går inte att bära med sig utan den installeras på plats i hemmet.

Ditt ansvar som låntagare

När trygghetslarmet installeras kommer också ett digitalt lås att installeras på din ytterdörr, så att personal kan komma in till dig om en olycka skulle inträffa. Om du bor i lägenhet kommer tekniker att hämta samtycke från din fastighetsägare för att installera ett digitalt lås på porten.

  • Larmet får inte överlåtas
  • Om du flyttar eller säger upp ditt trygghetslarm ska larmet återlämnas till hemtjänsten och du återfår din nyckel
  • Om larmet blir skadat eller borttappat meddelar du hemtjänsten

Kommunens ansvar

  • Abonnemanget som styr kommunikationen med larmcentralen
  • All reparation och service
  • Vid skadat eller borttappat larm får du ett ersättningslarm. Vid borttappat larm betalar du en avgift för ett nytt larm

Digitala lås

Vid installation av trygghetslarm installeras ett digitalt lås på din ytterdörr.

Läs med om digitala lås

Vad kostar det?

Trygghetslarm kostar 335 kr per månad. Det är Umeå kommun som äger ditt trygghetslarm. Du betalar avgiften via räkning som sänds hem till dig varje månad alternativt via e-faktura eller via autogiro om du har internetbank. Om du vill går det att ansöka om reducerad avgift enligt fastställda regler kring förbehållsbelopp. Ansök via webben nedan.

Vi kommer så fort som möjligt!

Det kan vara bra för dig att vara medveten om att vi ibland får flera larm samtidigt. Då måste vi prioritera den mest akuta situationen och det kan därför hända att du får vänta. Men vi skyndar oss alltid för att hjälpa dig så fort som möjligt!

Mer information

Vill du veta mer om vilket stöd som finns kan du kontakta socialtjänstens mottagningsenhet. Vi ger dig information och vägledning om olika stödinsatser.

För mer detaljerad information om hur handläggningen går till: Riktlinjer för handläggning av bistånd enligt socialtjänstlagen Länk till annan webbplats.

Ansök om stöd

Du kan ansöka om stöd via webben nedan, telefon eller post. Du behöver inte ha några kunskaper om lagarna för att söka stöd utan kan kontakta socialtjänstens mottagningsenhet för hjälp med ansökan. Du som vet att din ansökan gäller äldreomsorg kan kontakta Utredning äldre. Se kontaktuppgifter nedan.

  • Kontakt

    Socialtjänstens mottagningsenhet

    Kontakta socialtjänstens mottagningsenhet för övergripande frågor, information och rådgivning. Knappval 1 för frågor om ekonomiskt bistånd och ärenden gällande dödsbon Knappval 2 för övriga frågor

    090-16 10 02 mottagningsenheten@umea.se

    Besöksadress

    Kungsgatan 71–73

    Kontakta socialtjänsten

    Telefontider

    Ekonomiskt bistånd och ärenden gällande dödsbon
    Måndag, tisdag, torsdag, fredag: 08.30–11.30, 13.00–16.00
    Onsdag: 13.00–16.00

    Övriga frågor
    Måndag, tisdag, onsdag, fredag, klockan 08.30–11.30, 13.00–16.00
    Torsdag, klockan 08.30–09.30, 13.00–16.00.

    Besökstider

    Måndag–fredag, klockan 08.30–11.30, 13.00–16.00

  • Kontakt

    Äldreomsorgens mottagningsenhet

    information, rådgivning, ansökan om insatser från äldreomsorgen och vid förändrade behov av insatser.

    090-16 60 10

    Telefontider

    Måndag, tisdag, torsdag, fredag:
    klockan 09.00–11.30, 13.30–16.00

    Onsdag: klockan 13.30–16.00


    Har du allmänna frågor kan du även mejla till oss:

    aldreomsorgens.mottagningsenhet@umea.se

Sidan publicerades www.umea.se/trygghetslarm