Nyhetsbrev maj 2024

Handläggning och telefonkontakt under sommaren
Under sommarperioden kan våra handläggningstider bli längre än normalt. Vi ska dock göra så gott vi kan för att det ska löpa på så smidigt som möjligt. Telefontiden för rådgivning kommer under juli att vara stängd under någon vecka och ha begränsade öppettider någon vecka. Under den perioden går det att ringa kommunens växel på 090-16 10 00 för att lämna meddelande eller mejla till fardtjansten@umea.se. Gå in på vår webbsida för aktuell kontaktinformation.

Kom ihåg att avboka förbokade resor
Om du har förbokade resor mellan bostaden och daglig verksamhet, dagverksamhet arbete eller studer - kom ihåg att avboka dina resor inför eventuell sommarledighet. Ta kontakt med entreprenörens beställningscentral som tar emot bokningsändringar.

Ska du resa till en annan kommun i sommar?
Om du ska resa till en annan kommun och inte klarar resan själv med stöd av transportföretagens assistans kan du ansöka om riksfärdtjänst. Riksfärdtjänst till annan kommun sker vanligtvis med buss, tåg eller flyg tillsammans med ledsagare. Det är i undantagsfall som personbil eller fordon med rullstolsplats beviljas. Ansökan om riksfärdtjänst sker skriftligt och i god tid, minst 4 veckor innan önskad avresa. Blankett för ansökan samt mer information finns på webbsida om riksfärdtjänst.

Resa inom en annan kommun
Om du själv ordnar resa till en annan kommun men behöver resa med färdtjänst inom besökskommunen kan du kvittera ut RIAK-resor (resa i annan kommun). RIAK innebär att om du är beviljad färdtjänst i Umeå kommun kan du även få resa med färdtjänst i den kommun du besöker. Det är en annan egenavgift än vid färdtjänstresa inom Umeå kommun. Om du önskar RIAK-resor, kontakta Tillståndsenheten minst 10 dagar innan planerad resa. Du kan kvittera ut maximalt 40 enkelresor per år.


Varma hälsningar
Tillståndsenheten för färdtjänst, parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Sidan publicerades