Kris och beredskap
Kommunens arbete med säkerhet, trygghet och beredskap sträcker sig från att förebygga och hantera vardagsolyckor till förmåga att hantera allvarliga händelser, kriser och krigsfara.
Till vardags när allt fungerar utan störningar fokuserar kommunen på förberedande åtgärder. I fokus är att identifiera risker och sårbarheter och planera för att kunna hantera och åtgärda allvarliga händelser. Vi gör också planer för hur vi ska organisera oss i händelse av kris och övar framtagna planer så att alla vet sin roll och uppgift.
Kommunens ansvar vid en stor kris
- Kommunen ska så långt det är möjligt fortsätta ta hand om människor vi till vardags ansvarar för. Det gäller till exempel brukare i äldreomsorg och funktionshinderomsorg.
- Kommunens ska så långt det är möjligt stötta invånare och andra som vistas i kommunen genom att upprätthålla samhällsviktig verksamhet, till exempel dricksvattenförsörjning, barnomsorg och räddningstjänst.
- Kommunen har ett geografiskt områdesansvar vilket innebär att vi under en stor kris i kommunen som område ansvarar för att samordna olika aktörer som är inblandade i att hantera krisen och samordna kommunikation till invånare.
- Kommunen ska kommunicera med allmänheten. Vid en större kris är det viktigt att invånare får tydlig och korrekt information så snabbt som möjligt. Vi kommunicerar så långt möjligt via egna kanaler, bland annat här på kommunens webbplats (umea.se) och i sociala medier, men också via krisinformation.se, P4 Västerbotten och Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) om det behövs.
Du har också ett ansvar
Sveriges beredskap bygger på att alla tar ett gemensamt ansvar och det innebär att du som är invånare har ansvar för din egen säkerhet och beredskap. Vid en större kris måste de flesta vara redo för att kunna klara sig själv en tid. Samhällets hjälp går i första hand till dem som bäst behöver den, till exempel äldre, sjuka människor och barn som inte har samma förmåga att ta eget ansvar.