Foto: Tim Hofmeester

Josefine Östlund och Gerd Aurell ställer ut i Umeå konsthall

I utställningen I ett ögonblick håller vi båda andan möts Josefine Östlunds skulpturer och Gerd Aurells teckningar. Uttrycken skiljer sig markant åt, men förenas i ett intresse för skogen som plats och dess inneboende mystik och kraft.

Du möter ett djur i skogen; en älg, en räv, ett rådjur. Ni står där blickstilla och tittar på varandra i vad som känns som en evighet. Plötsligt bryts förtrollningen och den vilda springer in bland träden. På samma vis kan det kännas i ateljén när en form, ett material, en idé griper tag.

De båda konstnärerna har tagit sin examen vid Umeå konsthögskola, men med 25 års mellanrum. De har länge varit engagerade i varandras konstnärliga processer och genom åren byggt upp en betydelsefull vänskap. Nu bor de av en slump i samma kvarter i Holmsund och vandrar ofta i samma skog.

Om konstnärerna

Josefine Östlunds (född 1990) skulpturer består av skrotmaterial från skövlad skog och demolerade byggnader. Hon kombinerar uppslitna trädrötter med industriella material som asfalt, betong och metall. Materialet har slitits isär, krossats och knuffats på. Skulpturerna talar om det maskinella våldet i landskapet och är födda ur dramatiken på dess ursprungsplatser. Fram träder också något som kan upplevas mycket kroppsligt och levande.

Gerd Aurells (född 1965) teckningar är skapade i lager på lager och bygger på fotografier av hål i träd. Enligt folktro är hål i märkligt växta träd och trädrötter magiska. Genom att dra en person igenom ett sådant hål, kunde man bota olika sjukdomar. Detta kallas ”bot genom bortsättning” och man trodde att sjukdomen övertogs av trädet. Verken kan ses som böner eller besvärjelser, men också som portaler till en annan värld.

Sidan uppdaterades