Illustration som redovisar hur bebyggelsen kan komma att upplevas från Campusparken. Vy från sydväst. Illustration: Sunnerö Arkitekter/Visulent

Campusområdets norra del får ny bebyggelse

Kommunfullmäktige antar detaljplanen för Stadsliden 6:6, vilket möjliggör för cirka 450 bostäder, främst avsedda för studenter och forskare, bebyggelse för universitet, högskola och gymnasium, samt centrumskapande verksamheter för att stödja universitetens behov.

– Det här är en plan som stärker den långsiktiga visionen om universitetsstaden med nya bostäder och verksamhetslokaler. Planen är väl avvägd så att fler studenter, lärare och forskare får tillgång till fler attraktiva bostäder. Sammantaget kommer en stadsdel att utvecklas i anslutning till universiteten där vi får liv och rörelse dygnet runt, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Syftet med detaljplanen är att skapa planmässiga förutsättningar för att utveckla campusområdets norra del med stadsbebyggelse med blandat innehåll, offentliga rum och parker. Planen syftar även till att säkerställa lämplig bebyggelsestruktur, utformning och exploateringsgrad. Användning av kvartersmark som möjliggörs är bostäder, högskola och universitet, gymnasium, centrumverksamhet, skola, kontor, parkering samt tekniska anläggningar.

Planen syftar också till att möjliggöra rekreation i närområdet genom att säkerställa tydliga kopplingar till Lilljansskogen, bevara Framtidens skog samt de öppna campusängarna. Ett annat syfte med detaljplanen är att möjliggöra en omvandling av Petrus Laestadius väg till stadsgata med angränsande stadslivsberikande verksamheter samt torgplatsbildningar.

De nya byggnaderna kommer att variera i höjd från tre till sju våningar. Området kommer att kännetecknas av branta tak, vilket bidrar till en unik identitet. Materialvalen kommer att bestå av trä, tegel och skiffer.

Förslaget till detaljplan mötte dock en del kritik i kommunfullmäktige och debatten handlade till stor del om den parkeringsnorm som gäller området. Enligt Hans Lindberg (S) prioriterar planen mer bostäder och lite mindre parkeringar. Skulle fler parkeringar prioriteras så blir det färre bostäder.

Kommunalrådet Anders Ågren (M) är positiv till detaljplanen men anser att resonemanget om parkeringsmöjligheterna är problematiskt.

– Det här är ett mycket intressant detaljplan, som är inledningen på ett framtida bostadsområde och en levande kvartersstad på Lilljansberget. Utmaningen är att antalet parkeringar är 60 procent lägre än det som är norm i Umeå. Det tror vi från Moderaterna kommer att orsaka problem för boende och besökare till området, säger Anders Ågren (M), kommunalråd, Umeå kommun.

Länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten, berörda sakägare, kommunala och statliga instanser har haft möjlighet att framföra synpunkter på förslaget.

Mer om detaljplanen Stadsliden 6:6 - Campus

Sidan publicerades