Tegelbruksberget
Preliminärt syfte är att möjliggöra för olika former av bostäder med olika upplåtelseformer samt kompletterande samhällsfunktioner. Syftet är också att säkerställa allmänna intressen och kommunikationer mellan det nya området och omgivningen/staden som helhet.
Diarienummer BN-2022/00324
Med hänvisning till kommunallagens initiativrätt att väcka ärenden i nämnden initierades planarbetet för reservbostadsområdet Tegelbruksberget vid byggnadsnämndens sammanträde den 26 januari 2022, § 8.
Protokollsutdrag
Inriktningsbeslut – Aktuellt skede
Byggnadsnämnden gav i samband med planbesked 2022-01-26 tjänstemännen i uppdrag att återkomma med avgränsningar och eventuellt ytterligare tilläggskriterier/syften för planarbetet.
Byggnadsnämnden beslutade 2022-06-16 att fortsätta planläggning (efter beslut om
att inleda planläggning 2022-01-26, § 8) med följande inriktningsbeslut:
- Planprocessen för Tegelbruksberget inleds med ett
detaljplaneprogram. Preliminärt syfte är att möjliggöra för olika
former av bostäder med olika upplåtelseformer samt
kompletterande samhällsfunktioner. Syftet är också att säkerställa
allmänna intressen och kommunikationer mellan det nya området
och omgivningen/staden som helhet. - Vägstruktur kallad R8/R10 från översiktsplanefördjupningen tas
inte med i planprogramarbetet. Vilket innebär att detta område
läggs utanför planprogramområdet. - Vägstruktur kallad R5 från översiktsplanefördjupningen tas inte
med i planprogramarbetet. Vilket innebär att detta område läggs
utanför planprogramområdet. - Planeringen av området BU4 syftar till att säkerställa
stadsdelsområdets tillgång till natur, park, rekreation,
spontanidrott och motionsspår. Bebyggelse blir inte aktuellt inom
detta delområde. Planprogramområdet avgränsas därmed till
område B9 och BU4. - Delen av Tegelbruksberget som direkt gränsar emot
naturreservatet ska användas och planeras till annat än
bebyggelse, exempelvis att planera natur i planen eller friytor. För
att skapa ett respektavstånd mellan bebyggelsen och
naturreservatets gräns. - I detaljplaneprogrammet hanteras behov av etappindelning av
området.
Handlingar
Protokollsutdrag
En miljöbedömning ska göras för detaljplanen enligt plan- och bygglagen (2010:900) och miljöbedömningsförordningen (2017:966).
Kommunen har valt att inleda detaljplanearbetet med ett detaljplaneprogram (enligt 5 kap. 10 § PLB). I detaljplaneprogrammet kommer förutsättningar, mål och utgångspunkter för planarbetet att anges. Syftet är att underlätta detaljplanearbetet. Detaljplaneprogrammet kommer att samrådas med olika intressenter, framför allt för att de som berörs ska få insyn och möjlighet att lämna synpunkter i ett tidigt skede, men också för att samla in kunskap om det aktuella planområdet.
När ett förslag till en detaljplan arbetas fram ska kommunen samråda med olika intressenter. Framför allt för att de som berörs ska få insyn och möjlighet att lämna synpunkter, men också för att samla in kunskap om det aktuella planområdet.
Granskningen är sista möjligheten för de som berörs att tycka till men också ett tillfälle för att se hur synpunkter från samrådet påverkat planförslaget. Den som inte framfört synpunkter senast under utställningstiden eller granskningen, har inte rätt att överklaga ett eventuellt beslut om antagande av planen.
Detaljplaner antas av byggnadsnämnden eller kommunfullmäktige.
Byggnadsnämndens eller kommunfullmäktiges beslut om antagande får laga kraft tre veckor efter det att beslutet anslagits på kommunens anslagstavla, förutsatt att beslutet inte överklagas.
-
Kontakt
Detaljplanering
090-16 64 90 Handläggare via växel: 090-16 10 00 detaljplanering@umea.seBesöksadress
Skolgatan 31 A, stadshusets reception
Postadress
Umeå kommun
Detaljplanering
901 84 UmeåÖppet- och telefontider: måndag–torsdag 08.00–12.00 och 13.00–17.00, fredag 08.00–12.00 och 13.00–16.00