Innanför ringleden

Umeå kommun planerar att bygga om de före detta europavägssträckorna i centrala Umeå till stadsgator med mer grönska och mer utrymme för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Förändringen innebär också nya kvarter med blandad stadsbebyggelse i anslutning till stadsgatorna. Utredningar om den framtida utformningen av stadsgatorna och anslutande mark pågår nu. Ombyggnaden av gatorna kan påbörjas först efter att Umeå kommun tar över de gamla europavägarna från Trafikverket. Men i och med att vissa byggprojekt har påbörjats och planeras kan man säga att omvandlingen innanför ringleden redan är igång!

Kartillustration över Umeå stad med ringleden och programområdet är utmärkt.

Projektet omfattar de tidigare E4- och E12-sträckorna och anslutande områden innanför ringleden.

I stadsutvecklingsprogrammet ”Innanför ringleden” (från 2018) finns mer information om hur omvandlingen av vägarna kan ske, var förutsättningar finns för nya stadskvarter och vilka stadsbyggnadskvaliteter som är viktiga för den till­kommande bebyggelsen.

Aktuellt

Åtgärder på Västra Esplanaden

Efter sommaren 2025 tar kommunen över vägarna innanför ringleden, vilket innebär att omvandlingen av de gamla europavägarna kan påbörjas. Västra Esplanaden är först ut i gatuomvandlingen som kommer att ske i olika etapper och beräknas pågå under flera år. Läs mer om åtgärdspaketen här.

Mätning av trafikmängderna på Tegsbron

Trafikmätningar har genomförts på Tegsbron, innan och efter att Västra länken öppnade. Läs mer om resultatet här.

Tegsvägen öppnar igen

I mars 2024 stängdes Tegsvägen av för trafik mellan Norra Obbolavägen och Vintergatan. Anledningen var att bygga om Tegsvägen i syfte att säkra delar av Teg mot översvämning vid framtida skyfall och för att möjliggöra byggnation av nya flerbostadshus. På fredag eftermiddag den 15 november öppnar vägen igen för fotgängare, cyklister och motortrafik.

Västra länken har öppnat

Först öppnades sträckan Tegsrondellen och Böleängsrondellen. Några dagar senare har nu även den sista delen av Västra länken öppnat inklusive Baggbölebron. Det innebär att hela ringleden runt Umeå är klar. En viktig milstolpe i vår resa mot ett mer tillgängligt och grönt Umeå.

Prenumerera på nyheter

Vill du prenumerera på nyheter om projektet?

  • Fyll i din mejladress och klicka på "OK".
  • Som prenumerant får du ett mejl när en nyhet publiceras.
  • Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

När du anmäler dig samtycker du till att vi sparar och använder din mejladress för att skicka nyheter om projektet innanför ringleden. Läs mer om behandling av din mejladress för denna prenumerationstjänst och dina rättigheter på www.umea.se/prenumerationbehandling

Hantera prenumeration

Därför är omvandlingen viktig för Umeå

I framtiden kommer ännu fler att bo i Umeå. Det kan vi vara rätt säkra på. Det innebär en rad möjligheter, men också utmaningar. Bland annat kommer ännu fler människor att röra sig längs våra vägar och gator.

Gamla E4 genom Umeå byggdes när trafiken var mer beskedlig. Då var det naturligt att resa i en egen bil. Om vi fortsätter så kommer inte alla att bilar att rymmas och det finns heller ingen plats att bygga nya eller bredare gator. Och för att vara helt ärliga – även om vi kunde så är det inte sättet som vi vill att Umeå ska växa på.

Vi vill att Umeå ska vara anpassat för fler typer av resande samtidigt som vi möjliggör utvecklingen av fler stadsmiljöer där människor vill leva, uppleva och verka.

När vi utvecklar genomfartsleden till en stadsgata som är anpassad för fler sätt att resa handlar en av de största för­ändringarna just om att vi skapar nya och attraktiva lägen. I stället för en transportsträcka för bilar möjliggör vi utvecklingen av nya stadsmiljöer som det är enkelt att ta sig till och från. Vi vill helt enkelt ha mer plats i centrala Umeå för miljöer där människor kan arbeta, bo, driva företag eller ta del av ett brett utbud av varor och tjänster.

3D illustration över väg 503. En esplanad/stadsgata med breda trottoarer med utrymme för verksamheter i bottenplan.

Möjlig utformning av väg 503 (gamla E4) med en framtida esplanad genom Teg inramad av nya stadskvarter. Från nuvarande korsning med Tegsvägen norrut

3D illustration som visar Västra Esplanaden. Separat körfält för buss och mer utrymme för cyklister och gående.

Möjlig framtida utformning av Västra Esplanaden

Väg 503 - från omodern genomfartsled till grönare gata

Umeå växer, vilket innebär ökade trafikvolymer. Samtidigt har medvetenheten kring alla aspekter på hållbarhet ökat. Den nuvarande genomfartsleden klarar inte en ökad trafik utan att både trängsel, utsläpp och störande buller ökar samtidigt som det begränsar tillgängligheten till centrala Umeå. Omvandlar vi inte genomfartsleden kommer den också att hämma utvecklingen av de affärer, företag och bostäder som hör hemma centralt i en växande stad.

Med omvandlingen skapar vi en grönare stadsgata mellan Umeås stadsdelar och som knyter dem närmare varandra. Och som ger bättre förutsättningar för handel, kontor och bostäder. Dessutom får vi ytterligare en plats att mötas på.

Idag finns det begränsade möjligheter att gå och cykla på Tegsbron då bron är smal. Vi har därför gjort en övergripande utredning gällande Tegsbrons kvaliteter i syfte att ta reda på om bron uppfyller de krav som ställs när vi utvecklar Teg och de centrala delarna av Umeå. Den första utredningen har kretsat kring dessa frågor:

  • Kan vi öka tillgängligheten och säkerheten för gående och cyklister på den befintliga bron?
  • Kan vi säkerställa tillräckligt med markutrymme för att anlägga en eventuell ny bro, som kan rymma alla de hållbara trafikslagen samt biltrafik?
  • Kan en eventuell ny bro anslutas till omgivande infrastruktur – till exempel strandpromenaderna på vardera sida - på ett bra sätt?

Utredningen visar att gång- och cykelbana kan anläggas på den befintliga bron samt att avvattningen går att lösa. Det framgår även i utredningen att det är möjligt att bygga en ny bro med direktkoppling till strandpromenaden på både norra och södra sidan. Det vill säga om politiken beslutar om en ny Tegsbron längre fram. Vid en ny Tegsbro ska det även skapas möjlighet för kollektivtrafiken att trafikera bron på ett smidigt sätt.    

Nu fortsätter en mer specifik utredning om hur vi kan utforma en eventuell gång- och cykelbana på nuvarande Tegsbron.

Så ska Teg utvecklas

Kommunstyrelsens planeringsutskott har godkänt inriktningen för det fortsatta arbetet med området mellan Tegs centrum och Söderslätt. Strukturplanen ligger nu till grund för kommande detaljplaner samt utbyggnad av gator och annan infrastruktur.

I strukturplanens inriktning byggs gamla E4 om till en stadsgata, som får namnet Tegsesplanaden. Broar och påfarter ersätts med vanliga korsningar, vilket bland annat ger möjlighet att utveckla Tegs centrum. Nya kvarter ger plats för bostäder åt cirka 4 000 nya Tegsbor. Den barriär som gamla E4 är mellan Öst- och Västteg försvinner.

Totalt sett ska det bli ett lyft för Tegs miljö och stadsbild, med möjligheter till nya parker, nytt torg och ett ökat kund­underlag för både handel och service. Allt detta dessutom på gång- och cykelavstånd till centrum.

Från kommunens sida vill vi samverka med fastighetsägare, handlare och Tegsbor för att möjliggöra och uppmuntra denna utveckling. Den fortsatta utvecklingen är beroende av fastighetsägarnas vilja att utveckla sina fastigheter, och därför pågår nu dialog med dem om detta. Det stundar fördjupade utredningar om Tegs centrums framtida innehåll och utformning och detaljplaner prövas utifrån strukturplanen.

Karta som visar strukturplanen för Teg på en karta. På kartan finns illustrationer som visar att det blir mindre buller, bättre luft, plats för fler boende, fler parker och mer service. Illustrationen visar även att kollektivtrafik, gående och cyklister kommer att prioriteras.

Illustration som visar inriktningen för strukturplanen för Teg.

Idéstudie visar vägen för utvecklingen av Tegs centrum

Umeå kommun har tillsammans med White Arkitekter tagit fram en idéstudie för omvandlingen av Tegs centrum. Förslaget i studien är ett mer levande Tegs centrum med fler bostäder, mer service och utrymme för fotgängare och cyklister. Idéstudien visar på områdets potential och utgör en grund och vägledning för hur området kan utvecklas.

Idéstudien syftar till att visa på möjligheterna att göra området mer tillgängligt också till fots, med cykel och buss, samt att ge plats för nya bostäder, arbetsplatser och servicefunktioner. Fler människor kommer att arbeta och bo i närheten av centrumet vilket ger ett stärkt underlag för både befintlig och framtida service. Det kommer inte att bli exakt som i skisserna, men förslaget hjälper oss framåt och ligger till grund när kommunen arbetar vidare tillsammans med medborgare och fastighetsägare för att forma Tegs centrum.

Illustrationer från idéstudien. Framtagna av White arkitekter.

Förstora bilden

Vy längs Tegs esplanaden

Förstora bilden

Bölevägen

Se planerna i 3D

När motorvägen omvandlas till stadsgata blir det plats för nya kvarter på Teg. 3D-modellen visar grovt hur kvarter och byggnader kan komma att placeras. För att röra dig i modellen kan du använda musknapparna och scrollhjulet. Håll ner scrollhjulet och rör musen för att rotera. Modellen fungerar även i mobilen. Öppna 3D-modellen i ett nytt fönster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skärmdump från 3D-modellen som visar hur Teg kan komma att utvecklas. Nya byggnader och kvarter är markerade som vita klossar/volymer.

3D-modell som visar hur Teg kan komma att utvecklas. Nya byggnader och kvarter är markerade som vita klossar/volymer.

900-1300 nya bostäder på Stallbacken

Gamla godsbangårdsområdet har fått namnet Stallbacken. Det föreslås utvecklas med 900-1300 bostäder, lokaler, en förskola, en ny stadsdelspark, stråk och torg. Arbetet med detaljplanen för området har ännu inte påbörjats. Men i samband med planansökan togs en strukturstudie fram som visar hur området kan utvecklas. Ta del av den fullständiga strukturstudien. , 14.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Planen är att Anna Grönfeldts gata (fd Vännäsvägen) får en ny dragning längs järnvägen. Då skapas en sammanhängande yta för den nya stadsdelen. Skisserna visar nya hus i 3-7 våningar med en tätare struktur mot norr för att skapa skydd mot buller från väg och järnväg, och en halvöppen struktur mot söder för goda solförhållanden.

Den befintliga cykelbron föreslås rivas till förmån för en ny gång- och cykelbro centralt vid parken och i Brogatans förlängning. Det ger en sammanhängande koppling från Teg till Regementet. Trafikstrukturen prioriterar framkomlighet för de hållbara trafikslagen, men bibehåller samtidigt Vännäsvägens kapacitet och funktion som viktig öst-västlig koppling genom staden.

Parallellt med planeringen av området på gamla godsbangården pågår även planering för hur området kring Umeå C kan utvecklas.

Strukturplan för gamla godsbangården. Illustrationer från Theory Into Practice, Trivector och Veronika Borg.

Illustration med en vy från Brogatan. Vintertid med snö. En cyklist leder sin cykel från den nya parken. Förstora bilden

Vy från Brogatan.

Illustration över framtida möjlig utformning. Hus i cirka 6 våningar. Förstora bilden

Vy från Ridvägen genom Kvartersgränd.

Illustration som visar möjlig ny park med en större grönyta, stor trottoar och cykelbana. Förstora bilden

Vy från Ridhusparken.

Illustration som visa Granngården till vänster och nya området till höger. Skissade hus i cirka 7 våningar.Förstora bilden

Vy från Signalvägen mot Vallmotorget-

Aktuella projekt - omvandlingen har börjat

För fastighetsägare, handlare, företagare och boende kommer förändringen att på sikt skapa både trygghet och nya möjligheter för människor att fortsätta utveckla Umeå hållbart. Därför tror vi att intresset från etablerare och fastighets­ägare längs stråket kommer att vara stort. Även om vägarna kan byggas först efter att ringleden är färdig så pågår flera projekt som är en del av omvandlingen innanför ringleden. Kartan nedan visar några av de projekt och detaljplaner som pågår innanför ringleden just nu. Några av projekten har egna projektsidor där du kan läsa mer och ta del av olika handlingar. För vissa av projekten påbörjas planarbetet först om ett eller ett par år, mer om det går att läsa på projektsidorna.

Frågor och svar

Sidan uppdaterades www.umea.se/innanforringleden