
Anställningsprocessen
Med äldreomsorgen som utgångspunkt effektiviseras och förbättras anställningsprocessen.
Vad?
Under perioden 2021–2022 genomfördes projektet Anställningsprocessen. Syftet med projektet var att med äldreomsorgen som utgångspunkt effektivisera och förbättra anställningsprocessen. Det övergripande projektmålet var att implementera en totallösning för anställningsprocessen för att möjliggöra en smidig, enkel och kvalitetssäkrad hantering.
Varför?
Äldreomsorgen anställer över 1 000 nya medarbetare per år. Anställningsprocessen är därmed en central och viktig process inom äldreomsorgen. Rekryterande chefer och stödjande rekryteringsfunktioner önskar ett bättre stöd kopplat till anställningsprocessen.
Hur?
Projektet drevs enligt projektmodellen ”Projektil” och processen var agil. Ambitionen var att införa förbättringar stegvis utifrån en prioriterad lista med beslutade aktiviteter, projektets så kallade backlogg. Projektet beviljades medel från Kommunstyrelsens arbetsutskott (KSNAU) och genomfördes av äldreomsorgen tillsammans med kommunövergripande IT och HR. Två externa projektledare anställdes.
Mål: Effektivisera och förbättra anställningsprocessen.
Involverade verksamheter: Äldreomsorgens verksamheter, SLK HR och IT
Budget: Inom befintlig budgetram.
Start- och sluttid: 2021-01-01 – 2022-12-31
Strategier: Samarbeta, kompetensförsörja, digitalisera
Projektets syfte och en beskrivning av de effekter arbetet redan skapat finns presentarede i en film:
-
Kontakt
Emelie Melin
utvecklingsledare, Äldreomsorg
emelie.melin@umea.se -
Kontakt
Rebecca Andersson
HR-chef, Äldreomsorg
rebecca.andersson@umea.se