Lön, förmåner och arbetstid
Umeå kommun och du har ingått ett anställningsavtal. Det betyder att vi ska göra allt för att ge dig en så god arbetsmiljö som möjligt, den utrustning och de lokaler som du behöver för dina arbetsuppgifter, vidareutbildning som kan behövas samt ett, som vi hoppas, stimulerande arbete i en öppen organisation.
Du ska i din tur bidra till att vårt gemensamma uppdrag utförs på bästa möjliga sätt. Du följer de rutiner och regler som gäller för anställning hos oss, utför dina arbetsuppgifter på ett korrekt sätt, bidrar till att arbetsplatsens arbetsmiljö upplevs positivt samt medverkar till att verksamheten ständigt utvecklas.
Du som medarbetare har åtagit dig att
- utföra arbete
- följa de ordningsregler som gäller för verksamheten
- följa de arbetsmiljöregler som gäller för verksamheten
- samverka och samarbeta
- vara lojal mot fattade beslut.
Om en medarbetare inte uppfyller åtagandena kan det vara grund för disciplinära åtgärder och i allvarliga fall att anställningen upphör.
Arbetsplatsträffarna är det främsta samverkansforumet för dialog mellan dig som medarbetare och din chef. Alla frågor som berör arbetsplatsen ska diskuteras gemensamt, det är till exempel mål, arbetsplanering, arbetsmiljöfrågor och övergripande ledningsinformation. Din chef ansvarar för att APT genomförs och det är viktigt att alla månadsanställda medarbetare deltar och är aktiva på arbetsplatsträffarna för att utveckla verksamheten. Under sommarperioden, vecka 25–33, har vi vanligtvis inga APT.
Information finns på intranätet under fliken Anställning och arbetsmiljö, eller sök på Arbetsskador, tillbud och arbetsmiljöbrister.
Som anställd är du skyldig att arbeta de arbetstider som anges enligt schemat. Du som arbetar inom vård och omsorg har en skyldighet att arbeta om det är ett krisläge och du blir utbeordrad. Om du behöver byta tur med någon ska detta godkännas av enhetschefen innan bytet.
Mer information finns på intranätet, sök på Arbetstidslagen.
Har du inte anmält ett konto där du vill ha lönen insatt på så är det dags för det! Du anmäler bankkontot via www.swedbank.se/kontoregister Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Väljer du att inte anmäla ett bankkonto kommer lönen på ett utbetalningskort och i så fall är det viktigt att du lämnar en aktuell adress.
Lön för timvikarier utbetalas i efterskott den 27:e månaden efter du arbetat. Semesterersättningen är 12 procent av bruttolönen och betalas ut vid varje löneutbetalning.
Om du har månadslön betalas lönen ut den 27:e i innevarande månad. Om den 27:e inträffar på en helgdag utbetalas lönen dagen innan. Frånvaro dras, om möjligt, innevarande månad. Eventuella tillägg, till exempel övertidsersättning och ersättning för obekväm arbetstid, utbetalas en månad i efterskott.
Dina anställningsförhållanden framgår i detalj av ”Anställningsbevis/anställningsinformation”, som du får vid anställningens början inklusive överenskommen lön.
All information som rör brukare omfattas av sekretess vilket medför att du som anställd har tystnadsplikt. Sekretessen gäller då uppgifter och information i alla former som rör brukaren, inte bara skriftliga dokument. Sekretessen gäller även för praktikanter hos oss.
Tänk på att sekretessen även gäller under fritiden och efter det man slutat en anställning.
Sekretessbevis undertecknas av anställd/praktikant och chef.
Alla som ska arbeta i verksamhet med barn och ungdomar är skyldiga att uppvisa ett registerutdrag innan inskolning påbörjar. Registerutdraget får inte vara äldre än ett år. Medarbetare som arbetar i verksamhet med barn och unga är därefter skyldiga att årligen uppvisa ett aktuellt utdrag.
Du ansvarar för att beställa registerutdraget på polisens hemsida och visa upp det för chef eller Bemanningscentrum.
Om du blir sjuk eller ska vara hemma med sjukt barn måste du anmäla detta både till din arbetsplats och chef så skyndsamt som möjligt. Sjukfrånvaron lägger du själv in i självservice alternativt Medvind (personlig assistans) så skyndsamt som möjligt. Det går bra att registrera från din dator hemma.
Från och med 8:e sjukdagen krävs läkarintyg, både vid egen sjukdom och för vård av barn.
Rapportera frånvaro
Timanställd via Timecare-pool
Bemanning Stöd och omsorg:
090-16 10 82 eller bemanningso@umea.se
- Öppet måndag–fredag, klockan 06.30–16.30, lördagar, söndag och helgdagar, klockan 06.30–11.00
- Övriga tider kan du lämna meddelande på telefonsvarare.
- Arbetsplatsen
- Försäkringskassan (endast vid vård av barn)
Personlig assistans, månadsanställd och timanställd
Bemanning Stöd och omsorg:
090-16 28 89 eller 070-677 66 32 (endast SMS)
- Öppet måndag–fredag, klockan 07.00–14:00 (lunchstängt klockan 12.00–13.00) samt lördag och söndag, klockan 07.00–12.00
- SMS-funktionen är tillgänglig dygnet runt
- Arbetsplatsen
- Försäkringskassan (endast vid vård av barn)
- Se särskild frånvarorutin på din arbetsplats
Månadsanställda och vikarie som ej bokas via Time care-pool
- Arbetsplatsen
- Chef
- Självservice
- Försäkringskassan (endast vid vård av barn)
TC-pool
Bemanning Stöd och omsorg rekryterar korttidsvikarier och arbetar i verksamhetsstödet Timecare-pool för att hantera vikarier och de personalbehov som finns ute i verksamheterna. Vikarierna finns inlagda i systemet och har tillgång till en personlig kalender där de kan ta bort tillgänglig tid då de inte kan jobba.
Verksamheterna skickar in personalbehov upp till 14 dagar. Bemanningen matchar verksamheternas behov med vikariernas tillgängliga tid och skickar ut sms-förfrågningar till vikarierna som svarar ja eller nej beroende på om de kan jobba eller inte.
Korttidsvikarier får efter inskolning information av Bemanningen angående bokningskalender. (Beställning av tid för inskolning ska läggas in i Timecare pool i efterhand av boendepersonal).
Medvind, personlig assistans
Bemanning Stöd och omsorg rekryterar korttidsvikarier. Stödfunktionen arbetar i verksamhetsstödet Medvind för att hantera vikarier och de personalbehov som finns ute i verksamheterna.
Verksamheterna skickar in vikariebehov upp till 14 dagar. Stödfunktionen ringer eller skickar SMS till vikarier med förfrågningar om pass som besvaras ja eller nej beroende på om de kan jobba eller inte.
Den anställde ansvarar för att lägga in alla arbetspass i Medvind.
Har du personalfrågor eller frågor som rör dig som medarbetare kan du vända dig till vår support för personalfrågor. Supporten ger svar på frågor som handlar om rekrytering, kompetens, arbetsmiljö, hälsa, IT, telefoni, nytt lösenord till något verksamhetssystem, lön och pension.
Information finns på intranätet under Anställning och arbetsmiljö - Lön, förmåner och arbetstid
Barn och unga i all kommunal verksamhet har rätt till tobaksfria möten. Det innebär att man i dessa möten inte ska bruka någon form av tobak.
I vår verksamhet förekommer det att brukare/anhöriga vill uppmärksamma personal genom att lämna gåvor. Det kan handla om fikabröd, godis, frukt eller blommor samt andra gåvor utan större ekonomiskt värde. Sådant får tas emot som bevis på brukarens eller anhörigs uppskattning. Det är däremot inte tillåtet att ta emot penninggåvor, ens av små belopp, eller gåvor med realiserbart ekonomiskt värde exempelvis presentkort från brukare eller dennes anhörig.
Som anställd är det oacceptabelt att ta emot arv via testamente från brukare eller tidigare brukare och på samma sätt oacceptabelt för anställda att medverka vid upprättande av brukares testamente eller att ställa upp som testamentsvittne.
Som anställd får du inte spela på tipset, köpa lotter och så vidare tillsammans med brukare.
Det ska aldrig kunna misstänkas att någon anställd arbetar för egen vinning så att förtroendet för Stöd och omsorg skadas. Vid minsta osäkerhet angående gåvor och förmåner ska närmaste chef kontaktas.
Vid misstanke om stöld, kontakta genast enhetschefen. Det är inte tillåtet att låna hem material från verksamheten.
Umeå Kommun har en gemensam policy gällande arbetskläder inom funktionshinderomsorgen. Vi tillhandahåller arbetskläder till medarbetarna (gäller ej för personlig assistans), som ska bäras vid arbete inom funktionshinderomsorgen, det är alltså inte valbart. Om dessa är personliga eller ej styrs av verksamheterna själva.
Där skyddskläder finns ska dessa användas. Tänk även på att inte ha smycken eller dylikt som kan skada brukaren. Umeå kommun ersätter ej smycken som går sönder i arbetet.
Mer information om arbetskläder och hur du beställer finns på intranätet, sök på Arbetskläder, funktionshinderomsorg
På våra arbetsplatser ska kränkande särbehandling aldrig förekomma.
Alla anställda har ett ansvar att bidra till en god stämning och gemenskap i arbetsgruppen.
Har man synpunkter och åsikter, tala med den det berör. Upplever man att någon arbetskamrat blir illa behandlad, ge ditt stöd och försök bidra till att lösa problemet på arbetsplatsen. Om stöd och hjälp behövs kontakta din chef. Om kränkningen kommer från närmsta chef ska du kontakta chefens chef.
Handlingsplan vid kränkande särbehandling finns att läsa i rutinbiblioteket.
På kommunens boenden har personalen med sig sin egen mat, då inga måltider äts gemensamt med brukarna. Undantag är verksamheter som har pedagogiska måltider tillsammans med brukare. Stäm av med din chef om vad som gäller på din arbetsplats.
Kommunen ersätter inte egna utlägg. Du behöver därför innan du planerar med brukare att gå ut och fika eller göra en aktivitet, ta kontakt med ansvarig enhetschef för att säkerställa vad som gäller för din arbetsplats.
Under din introduktion tar du del av Socialstyrelsen utbildning i Basala hygienrutiner som vi arbetar enligt för att undvika smittspridning.
Det finns ett avtal upprättat mellan Region Västerbotten, Vårdhygien och Umeå kommun. Vårdhygien biträder socialtjänsten med kompetens för att upprätthålla en hög hygienisk standard.
Tänk på att ringar och långa naglar samlar mycket bakterier och är inte lämpliga att ha när man arbetar vårdnära.
Rutinen Basal hygien i vård och omsorg finns i rutinbiblioteket