Konsumentråd på nätet

På kommunens sidor om konsumentrådgivning har vi samlat information och länkar till information om några av de vanligaste problemen som konsumenter råkar ut för. Innan du kontaktar oss på konsumentrådgivningen råder vi dig att söka information på kommunens webbplats och på andra sidor på nätet.

Hallå Konsument

För dig som är van att söka information på nätet finns Konsumentverkets webbplats Hallå konsument. Där hittar du svar på många frågor om konsumenträttigheter och hur du gör när du är missnöjd med en vara eller tjänst.

Där kan du till exempel läsa mer om:

  • Reklamation
  • Felaktiga fakturor och sen leverans
  • Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt
  • Bluffar, bedrägerier och oseriösa företag
  • Konkurs
  • Anmälan till Konsumentverket eller allmänna reklamationsnämnden, ARN

Gå till Hallå Konsument Länk till annan webbplats.

Konsumentbyråer

Det finns fyra konsumentbyråer som finansieras av olika branscher. Dit kan du vända dig för att få oberoende konsumentrådgivning inom telekom, bank och finans, försäkring och energi

De fyra konsumentbyråerna är:

Mer information

Om du behöver mer hjälp

Ibland löser det sig inte även om du har läst på och gjort allt rätt. Då kan du utan kostnad kontakta en konsumentrådgivare på Umeå kommun för att få stöd och vägledning i nästa steg.

Kontakta en konsumentrådgivare

Sidan publicerades