Resor

Har du köpt en resa och råkat ut för problem? Här får du information om dina rättigheter och vilka krav du kan ställa på flygbolag, tågbolag och semesterboenden.

Om flyget blir inställt har du ofta rätt till att få din resa ombokad eller pengarna tillbaka. Ibland kan du också ha rätt till en extra ersättning och hjälp från flygbolaget. Om ditt flyg blir försenat kan du också ha rätt till ersättning och hjälp. Även om du har köpt flygresan av en resebyrå är det flygbolaget du ska vända dig till. Har du köpt resan med ett kreditkort kan du också vända dig till kreditkortsföretaget.

Se till att vara påläst!

Läs på innan du ställer dina krav. På hallakonsument.se kan du läsa mer om dina rättigheter hur du kan kräva ersättning och vad du kan göra om flygbolaget nekar till dina krav.

Inställt flyg på Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Föresenat flyg på Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Vilka rättigheter du har om ditt tåg blir försenat eller inställt beror på flera olika saker, till exempel resans längd och vilket land du reser i. Rätten till ersättning beror också på hur försenad resan blir.

Se till att vara påläst!

Läs på innan du ställer dina krav. På hallakonsument.se kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du gör för att klaga och vad du kan göra om det inte löser sig.

Försenat eller inställt tåg på Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Om ditt bagage skadas, försvinner eller blir försenat under en flygresa kan du kräva ersättning av flygbolaget. När du reser med tåg är du själv ansvarig för ditt bagage och det är svårt att få ut någon ersättning om det skadas eller försvinner.

Se till att vara påläst!

Läs på innan du klagar. På hallakonsument.se kan du läsa mer om vad som gäller för bagage som du har lämnat in på tåget och hur du gör för att anmäla och kräva ersättning för skadat eller försvunnet bagage efter en flygresa.

Försenat, försvunnet eller skadat bagage på flygresan Länk till annan webbplats.

Skadat eller försvunnet bagage på tågresan Länk till annan webbplats.

Om du upptäcker fel och brister på ett semesterboende ska du klaga till företaget så snart som möjligt. Väntar du för länge kan det bli svårare att få ersättning. Vill du avboka eller boka om är det alltid bokningsvillkoren som avgör vad du har rätt till.

Se till att vara påläst!

Läs på innan du klagar. På hallakonsument.se kan du läsa mer om hur du ska gå tillväga om du upptäcker brister på boendet eller råkar ut för störningar. Där finns också tips på vad du kan göra om hotellet

  • har dubbelbokat ditt rum
  • hävdar att du inte har någon bokning
  • ändrar priset för vistelsen efter bokning
  • inte skickar någon bokningsbekräftelse.

Hotell och semesterboende på Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Fler tips om resor på Hallå konsument

På Konsumentverkets webbsida Hallå konsument får du tips och råd inför köpet av din vara eller tjänst. Där hittar du också mer information om dina rättigheter när det blir fel.

Om resor på Hallå konsument

Mer information

Fler råd på nätet

Hallå konsument är Konsumentverkets nationella upplysningstjänst. På hallakonsument.se får du

  • tips inför köp
  • vägledning om köpet har gått fel
  • information om dina rättigheter som konsument

Gå till Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Om du behöver mer hjälp

Ibland löser det sig inte även om du har läst på och gjort allt rätt. Då kan du utan kostnad kontakta en konsumentrådgivare på Umeå kommun för att få stöd och vägledning i nästa steg.

Kontakta en konsumentrådgivare

Sidan publicerades