Frågor och svar isbanor

Tidigast 1 december börjar prepareringen av isbanor. För att starta upp processen med att göra isbanor behöver det vara minusgrader under en längre period.

Detta gäller inte bandyplanen som har en egen säsongslängd.

Vi försöker alltid att ha en färdig is till vecka 45. Dock behöver det vara minusgrader under en period för att vi ska kunna frysa bandyplanen.

För att skapa en isbana använder vi traktor med tankvagn. Vi spolar ytan med vatten, därefter behöver ytan frysa innan vi spolar nytt vatten som ska bli nästa lager med is. Detta behöver göras i omgångar för att få en tjock och hållbar is. För att kunna göra en isbana behöver det vara ihållande minusgrader.

Kall snö är ingen fara för isen men om det snöar när det är plusgrader ute och folk vistas på isen innan den skottats är risken stor att den blir sämre att åka på.

Måndag till fredag, helgfri vardag, skottas isbanorna innan klockan 16 när det snöat. De gånger vi av någon anledning inte hinner skotta alla isbanor finns det en prioriteringsordning. Nolia bandyplan prioriteras först. Av de sammanlagt cirka 50 stycken isbanorna vi driver är det elva isbanor som prioriteras: Sandaliden, Böleängsparken, Östtegsskolan, Vasslevägen, Östra Ersbodaskolan, Umedalens IP, Grisbackaskolan, Maja Beskow, Mariebergsskolan, Linblomman, Sjöfruskolan. Turordningen för skottning av dessa varierar från gång till gång. Detta för att det ska vara rättvist och att samma isbana inte lämnas sist varje gång.

Under helger snöröjs enbart Nolia bandyplan och de elva prioriterade isbanorna. Om vi hinner på helgen tar vi fler banor än det som är prioriterade.

Isbanorna spolas när vädret tillåter och vid behov. Spolningarna sker under samma tider som de skottas. Samma prioriteringsordning gäller.

Allt mellan 15 minuter och 120 minuter. Det beror på mängden snö, storlek på isbanan, vilken snökvalité det är, chaufförens körvana och om det finns en sarg att ta hänsyn till. Därtill kan man (om det är kallt ute) räkna med 15 minuter utöver skottningen innan isen kan beträdas, då chauffören ofta förbättrar isen med att lägga på ett lager vatten som behöver frysa till.

Sidan publicerades