Felaktig faktura

Har du fått en faktura som inte stämmer? Det kan till exempel handla om att:

  • Du inte har beställt varan men ändå får en faktura
  • En hantverkare skickar en faktura som är dyrare än vad ni kom överens om
  • Din teve-tjänst fungerar inte som utlovat och därför vill du inte betala.

Då kan du bestrida fakturan. Det innebär att du hör av dig till företaget och berättar att du inte tänker betala.

Viktigt när du bestrider fakturan:

  • Gör det alltid skriftligt, till exempel via e-post eller SMS. Då blir det enkelt att bevisa i efterhand att du har bestridit fakturan och när du gjorde det.
  • Skriv fakturanummer eller kundnummer, att du bestrider fakturan och varför du bestrider den.
  • Du kan bestrida hela eller delar av fakturan
  • Kom ihåg att du måste bestrida fakturan innan sista betalningsdagen.

Oavsett på vilket sätt fakturan är fel ska du alltid bestrida den. Det spelar ingen roll om du inte har köpt något från företaget eller är osäker på om du har tackat ja till något erbjudande.

Om du inte har köpt något från företaget

Om du inte köpt något av företaget ska du inte betala fakturan. Det är upp till företaget att bevisa att du är skyldig betala. Du måste ändå visa att du inte tänker betala genom att kontakta företaget och bestrida fakturan.

Om du är osäker på vad du har tackat ja till

Om ett företag ringt dig och sålt något måste du enligt lag bekräfta avtalet skriftligen för att avtalet ska vara giltigt. Det ska göras med en underskrift, SMS eller ett digitalt avtal. Annars är avtalet ogiltigt. Det är upp till företaget att bevisa att det finns ett giltigt avtal och att du är skyldig att betala.

Du måste oavsett vilket visa att du inte tänker betala genom att kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan.

Kan jag hamna hos Kronofogden om jag inte betalar?

Du kan aldrig hamna hos Kronofogden eller få en betalningsanmärkning så länge du bestrider kravet i alla led:

  • Bestrid fakturan till företaget innan sista betalningsdag
  • Bestrid påminnelser och inkassokrav till den som skickat dem, innan sista betalningsdag
  • Bestrid krav från Kronofogden inom svarstiden

Om företaget vill ta tvisten vidare från Kronofogden måste de vända sig till domstol. I praktiken är det få som gör det. Istället brukar de släppa kravet eller komma överens med kunden.

Om det skulle gå så långt att du blir stämd i domstol, råder vi dig att kontakta jurist. I vissa fall kan du få hjälp med kostnaden för jurist via din hemförsäkring. Fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.

Så kan du formulera dig när du bestrider

Här ger vi några förslag på hur du kan formulera dig när du bestrider en faktura.

Börja med:

Angående er faktura [ange fakturanummer, belopp och datum]

Om hela fakturan är fel, fortsätt med:

Jag bestrider ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom... (förtydliga varför du tycker att fakturan är felaktig)

Om delar av fakturan är fel, fortsätt med:

Jag bestrider del av ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom... (förtydliga varför du tycker att en del av fakturan är felaktig) Jag kommer att betala XXXX kronor av fakturans totala belopp. Resterande belopp, XXXX kronor, bestrider jag på grund av ovanstående anledning.

Avsluta med:

Ditt namn och kontaktuppgifter

Fler tips

På konsumentverkets webbplats Hallå konsument finns mer information och råd för dig som har fått en felaktig faktura och vill bestrida den.

Bestrida faktura Länk till annan webbplats.

Mer information

Fler råd på nätet

Hallå konsument är Konsumentverkets nationella upplysningstjänst. På hallakonsument.se får du

  • tips inför köp
  • vägledning om köpet har gått fel
  • information om dina rättigheter som konsument

Gå till Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Om du behöver mer hjälp

Ibland löser det sig inte även om du har läst på och gjort allt rätt. Då kan du utan kostnad kontakta en konsumentrådgivare på Umeå kommun för att få stöd och vägledning i nästa steg.

Kontakta en konsumentrådgivare

Sidan publicerades