Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Plankarta över Tomtebo strand efter antagen detaljplan.

Synpunkter under samråd och granskning

Här kan du ta del av detaljplanen för Tomtebo strand och läsa mer om vilka synpunkter som kom in under samråd och vad som justerades till granskningen. Detaljplanen trädde i laga kraft i januari 2024. Här kan du ta del av hela detaljplanen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Se filmen

De vanligaste synpunkterna från samrådet

Översiktsplanens strategier

Umeå växer och behovet av bostäder ökar stadigt. I översiktsplanen finns strategier för hur Umeå ska växa hållbart. Umeå behöver till exempel ”komma närmre”, så att de hållbara färdsätten blir mer attraktiva och tillgängliga. Området för Tomtebo strand ligger strategiskt. I översiktsplanen pekas området ut som lämpligt som en ny del av staden. Det ligger alldeles intill stora arbetsplatser, såsom Universitets- och sjukhus­området. Det är cykelavstånd, cirka 2–4 kilometer på cykelvägar, till många viktiga målpunkter i Umeå. Till exempel centrum, tåg- och busstationer och flygplatsen. Tomtebo strand binder också ihop Tomtebo med Universitetsstaden vilket skapar möjligheter för tätare kollektivtrafik och gena cykelstråk.

Enn illustration som visar avstånden från Tomtebo strand till viktiga målpunkter i Umeå.

Tomtebo strand ligger strategiskt. Det är cykelavstånd, cirka 2–4 kilometer på cykelvägar, till många viktiga målpunkter i Umeå, till exempel stora arbetsplatser, centrum, tåg- och busstationer och flygplatsen.

Hänsyn till naturvärden

Det bedöms vara möjligt att exploatera platsen och samtidigt ta hänsyn till naturvärden. Till exempel kommer skog sparas i så hög utsträckning som möjligt. I den gröna korridoren som går genom området, men också i parker och på skolgårdar. Broarna byggs över den sparade naturen för att undvika vandrings­hinder för växter och mindre djur inom den gröna korridoren. Den gröna korridoren skyddas i detaljplanen som ”Naturlig blandskog med oreglerad bäck”. Det betyder att man i framtiden inte kan bygga något eller avverka skogen på den marken. Det kommer att finnas en plan för skogens framtida skötsel. Skogen närmast Olle fiskares väg planläggs som "Natur", för att bevara skogen på båda sidorna av vägen. Dagvattnet kommer fördröjas och renas inom planområdet så att det är så rent det kan bli innan det når Kolbäcken. Dagvattnet leds inte till Nydalasjön. Därutöver sparas en minst 30 meter bred kantzon till Kolbäcken, så att den kan behålla sin sträckning och inte påverkas negativt av exploateringen.

Illustrationen markerar de åtgärder som görs för att skydda naturen på Tomtebo strand

Illustrationen markerar de åtgärder som görs för att skydda naturen på Tomtebo strand.

När man gör en detaljplan inventeras och utreds området noggrant som leder till att avsteg kan behöva göras jämfört med översiktsplanen. Till exempel har den "gröna korridoren" genom Tomtebo strand blivit bredare för att bevara så mycket naturvärden som möjligt och för att Kolbäcken ska kunna behålla sin naturliga sträckning. Kollektivtrafikstråket och gång- och cykelvägar har fått mer centrala och genare sträckningar för att bli mer attraktiva, jämfört med översiktsplanen.

Många uttrycker oro för trafikmängden på Tomtebovägen som i dag är hög i rusningstrafik. När Tomtebo strand är utbyggt kommer stadsdelen att ha två in- och utfarter, en vid Universitetsrondellen och en vid Tomtebovägen. Tillskottet av biltrafik från Tomtebo strand är bara en del av den totala trafikmängden på Tomtebovägen, men kommer dock att bidra till ökning av trafiken.

Att bygga ut Tomtebo strand kommer att ta cirka 20 år. Innan etapp 1 är klar, kommer Malmvägen, som kommer att skapa kopplingen mellan Tomtebovägen och E4, vara öppen för trafik. Carlslidsrondellen bedöms då komma att avlasta Tomteborondellen en del.

Tomtebo strand planeras för att det ska vara lätt att leva och resa utan bil. Umeå kommun har som mål att 65 procent av alla resor ska ske med hållbara färdmedel (gång, cykel och kollektivtrafik) vilket också är målet för Tomtebo strand. Här ska det vara enkelt att bo utan att äga egen bil. Genom att dra en stomlinje för kollektivtrafik med två hållplatser rakt genom området ökar användning av kollektivtrafik. Attraktiva, gena cykelstråk som hänger ihop med andra stadsdelar ökar cykelanvändningen. Det blir ingen genomfart för bilar i stadsdelen och begränsad biltrafik i övrigt. Parkeringshus placeras vid stadsdelens bilentréer, och de innehåller också bil- och lådcykelpooler. Behovet att köra bil minskar också genom de servicehubbar som ska finnas i stadsdelen. De kan innehålla bilpooler, cykelpooler, utlämningsplatser för paket/matkassar och delningstjänster. I kvarteren planeras bra möjligheter för att parkera cykel. Att det är nära till skola och förskolor, rekreation samt matbutiker och annan service minskar också behov av att resa med bil.

Många har haft synpunkten att naturområdet mellan befintliga Tomtebo och Tomtebostrand borde vara bredare för att avskilja områdena från varandra lite mer.

För att bemöta denna synpunkt har detaljplanen reviderats och avståndet mellan det befintliga Tomtebo och Tomtebo strand utökats till drygt 40 meter från tidigare 20 meter.

Delar av den befintliga skogen kan sparas för att ge en känsla av skog. Här kommer också en gång- och cykelväg. De nya husen på Tomtebo strand närmast parkstråket ska ha öppna gårdar mot parkstråket vilket bidrar med mer grönska.

Illustration över mötet mellan befintliga Tomtebo och blivande Tomtebo strand.

Illustrationen visar mötet mellan befintliga Tomtebo och Tomtebo strand.

Många hade synpunkten att man vill att det ska vara skog och träd närmast Olle Fiskares väg. Det är många som använder denna väg i rekreations- och motionssyfte och de vill då känna att vägen är avskild från bebyggelsen.

I samrådet var skogen mot Olle Fiskares väg inte med i detaljplanen. Utifrån inkomna synpunkter har plan­förslaget reviderats så skogen längs med Olle fiskares väg planläggs som "Natur". Marken har kommunalt huvudmannaskap vilket betyder att kommunen är ansvarig för skötsel och drift enligt framtida skötselplan.

Illustration av Olle Fiskares väg.

Illustrationen visar hur bebyggelsen kan komma att upplevas från Olle Fiskares väg. Man ser husen till höger i bild. Illustration: White Arkitekter.

Många tycker att det måste bli variation på lägenhetsstorlekar. I detaljplanen kan inte det regleras. Däremot kan vi ange en lägsta höjd på husen för att främja flerbostadshus. Och när marken ska säljas till byggaktörer, kan kommunen styra vilken typ av bebyggelse som är önskvärd för att få den blandning av boendeformer som är målsättningen.

Vilka ändringar är gjorda i plankartan efter samrådet?

En del av synpunkterna har inneburit förändringar i plankartan. Se nedan.

Plankartan med de ändringar som är gjorda sedan samrådet.
  1. En av förskoletomterna har gjorts större för att möta det förväntade behovet.
  2. Den gröna korridoren skyddas i detaljplanen som ”Naturlig blandskog med oreglerad bäck”. Det betyder att man i framtiden inte kan bygga något eller avverka skogen på den marken.
  3. Byggnadernas höjd inom det här området trappas ned mot omgivande natur cirka två våningar, för att anpassas till trädens höjd.
  4. I samrådet var skogen mot Olle Fiskares väg inte med i detaljplanen. Utifrån inkomna synpunkter har vi nu reviderat planförslaget så att avståndet mellan Olle Fiskares väg och bebyggelsen blir längre och den planläggs som naturmark.
  5. Skoltomten har gjorts större för att rymma en idrottshall och en större skolgård.
  6. Avståndet mellan nya Tomtebo strand och befintliga Tomtebo har utökats från 20 till cirka 40 meter.
  7. I dessa tre områden har gatu- och kvartersstrukturen justerats för att få en bättre snö-och avfallshantering.

Filmen är en sammanfattning av de synpunkter som kom in under samrådstiden och hur kommunen bemött dem i granksningsskedet.

(Du kan se en textad version om du klickar på CC-knappen uppe till höger på filmen)

Kontakt

Tomtebo strand

tomtebostrand@umea.se

Sidan publicerades